Wednesday, December 14, 2011

+++ AdUhAi DiK +++

Aku ada kenalan terdekat buat kerja gila..
baru 1st sem dekat uni da gian nak berumahtangga..
ok..x kisah kalo da mampu..
tapi masalahnya mak ayah sendiri x restu..
keluarga x membantu..
tp kerana ikutkan jiwa muda,
sanggup dia buang keluarga..
ke jinjang pelamin juga akhirnya..
aduhai dik..
kawen bukan utk setahun dua..
ia utk selama2nya..
sedih betul aku mengenangkan nasibnya..

Kadang2 aku bingung ..
bagaimana mungkin manusia bertindak di luar pertimbangan..
tp itulah hakikat yg perlu kita telan..
pastinya syaitan bersorak riang..
bila mereka merangkul kemenangan demi kemenangan..
dalam usaha menghuru-harakan seisi alam~

126 orang ong gedek gedek~:

Ct Aja said... [Reply to comment]

ermmm ssh gak hub yg tak di restui ni...pasti byk dugaan mndatang utk diorag....(bercakap berdasarkan pengalaman org terdekat...)

fuad ansari said... [Reply to comment]

betullah rupanya orang kata, cinta itu buta...

∫êℳå ℋiℳå₩åℛï said... [Reply to comment]

pas2 budak 2 macam mane sekarang??

Tukang Karut said... [Reply to comment]

cinta itu buta, oleh itu, kita paksa cinta itu membuat pembedahan mata...

Gen2Merah said... [Reply to comment]

ada baiknya juga dia kawain awal ni.. at least terhindar sikit daripada dosa maksiat..

tapi yg tak bestnya tu dia bertindak membelakangkan keluarga.. pulak tu kawin masa tengah sambung study... risau nanti kalau sangkut tgh jalan

hassy chan said... [Reply to comment]

tkutnye kalo hubungan x direstui.. cnta tuh buta kak..
agknye dia xdpt pkr ngn rasional.. huhu

Saiazuan said... [Reply to comment]

nak kawin ni bkn mcm couple.. klu xde restu, susah!!!.. hmm

jelah said... [Reply to comment]

saiazuan- couple pon restu jgak...restu dri syariatnya..

khairul akmal bin azman said... [Reply to comment]

cinta kadang2 jadi madu

kadang2 jadi racun..

dugaan

zati embong said... [Reply to comment]

itulah manusia dgn cinta sal.bestfren2 jat pn sama.smpai tahap jat rasa xtahu nk benci ke nk kesian.

Mrza said... [Reply to comment]

ni la masalhnye klu manusia buat keputusan tanpa keimanan.

Juliet_iRa~" said... [Reply to comment]

payahnya kalo manusia tu da dibutakan oleh cinta kan...

nanti bla da susah br la dia nak cari keluarga blk...tgk la nt...huuu

Shawn Razaleigh said... [Reply to comment]

tak fikir panjang mungkin

eita said... [Reply to comment]

cinta itu memang buta..
tapi jangan kita buta kan hati dan perasaan dah lah....
kawen bukan untuk suka2....
ermmm...susah nak jangka fikiran remaja zaman sekarang ni...

dill said... [Reply to comment]

dia tak fikir panjang..

hanya fikir present, tanpa peduli past & future.

manusia.

dill.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Ct Aja
tiada restu keluarga mmg x tenang jiwa..pasti byk dugaannya~

ABU said... [Reply to comment]

abustu sekrng dia mcm mana? masih lagi la. dah kawin..?

pisau belati said... [Reply to comment]

cinta tak pernah buta cinta itu anugerah tetapi manusia itu sendiri buta kerana cintanya tidak bersatu dengan hati dan minda.terlalu ikutkan rasa,binasa.

perhubungan perlu diiringi doa dan restu kedua orang tua tau memilih untuk derita merana hidup dalam resah jiwa selamanya.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@fuad ansari
dibutakan oleh manusia yg tidak menggunakan akalnya~ (--")

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Tukang Karut
dgn sang pencinta tu sekali patut dibedah matanya..huhu~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Gen2Merah
kawen muda tu digalakkan..tp kalo dah sampai buang keluarga,itu kerja gila namanya~ aih..(--")

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@hassy chan
org da bg nasihat bagai pun xnak terima..mmg sgt x rasional budaknya~ =/

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Saiazuan
sgtla susah!!!~ huhu

a.samad jaafar said... [Reply to comment]

kasih kan ibu bapa dahulu sebelum kasihkan orang lain.. malah wajar mengasihi mereka lebih daripada kasihnya kita pada diri sendiri..

Miz Novexx said... [Reply to comment]

kenapa ikutkan sangat jiwa muda, hai orang zaman skarang... mintak2 saya dijauhkan dari perkara macam ni :)

Hanie_Dew said... [Reply to comment]

Mesti dia fikir dia buat bende dgn kawin tp dia mgkin silap tanpa restu keluarga dugaannnya lebih hebat.semoga dia bahagia hingga akhir hayat

hani said... [Reply to comment]

mungkin jodohnya sampai?
atau tuhan sedang ciptakan pengalaman
atau pengajaran untuk dia?
doakan saja mereka terlindung dalam syariatNYA

Jue said... [Reply to comment]

Ish ish ssh jugak kalau gitu. Apa2 hal kluarga ttp penting. Mmg btul kata gen2 tu tp tah la..xtau nak komen lbh sbb bkn kita yg kna kan..urm ttibe aku bfkir dgn serius hihi

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@jelah
tp jgn sampai membelakangkan keluarga,kn~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khairul akmal bin azman
cObaan~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@zati embong
Sal cuma mampu kesian~ (--")

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Mrza
iya..amat menyedihkan~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Juliet_iRa~"
betul tu..tgklah nnt..~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Shawn Razaleigh
fikirnya terlalu singkat~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@eita
ya..sgt susah nak jangka..fikiran yg ntah hapa2..adeyh~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dill
membuat keputusan tanpa penilaian..~
(--")

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ABU
iya..da kawen..tp keluarga sendiri langsung x hadirkan diri..dah dia sendiri yg buat keputusan utk buang mereka dari sisi..cuma keluarga belah sana je yg peduli..hmm~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@pisau belati
setuju sekali..nampaknya dia memilih utk derita..kerana pastinya gembira hanya seketika..utk mereka yg menyisihkan keluarga..lagi2 ibubapa..~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@a.samad jaafar
tanpa ibu bapa siapalah kita..bagaimana sanggup dia bertindak sedemikian rupa..aih~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Miz Novexx
ya, mintak kita semua dijauhkan dari perkara sebegini~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Hanie_Dew
buang darah daging sendiri..mcmna nak dpt berkat..hmm..~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@hani
itu yg diharapkan~
mudah2an Allah tunjukkan dia jalan~

Lea Isnawi said... [Reply to comment]

cinta kdg2 buleh sampai buang keluarga

harap sy tak mcm tu

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@∫êℳå ℋiℳå₩åℛï
keluarganya da xde hati nak amek tau pasal dia..sadis,kan~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Jue
yep..keluarga perlu diutamakan..
haha,mmg sesuatu yg perlu difikir secara serius ni~ ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Lea Isnawi
penangan cinta boley buat manusia jd 'gila'~

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

tapi kalau difikirkan dari sudut positif, alhamdulillah kerana dia telah terselamat dari melakukan zina

khaifaiz said... [Reply to comment]

moga dia akan mendapat restu org tuanya... moga dia berbahagia dengan pilihan hidupnya itu...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Suhami Ahmad
tp part menderhaka pada org tua..x bau syurga org kata..pastu buang adik beradik juga..sob*

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khaifaiz
tp buat masa ni mak ayah dia sgt terluka~~x terbayang mcmna dia akan bahagia dengan pilihan sedemikian rupa~ =/

Mizfantagiro said... [Reply to comment]

patut la org kata..cinta itu buta dan membutakan... tp kesian kt mak ayah..at least biar berjasa utk keluarga dulu...

ORLANDO AHMAD said... [Reply to comment]

bagi saye, restu keluarga paling penting, biarlah beribu tahun menunggu, asalkan noktahnya sama2 bahagia ;-)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Mizfantagiro
tu la..sgt kesian kat mak ayah.ni bukan kata nak berjasa..menderhaka pula~ =/

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ORLANDO AHMAD
kan,restu keluarga tu teramat bernilai..~

Juliet_iRa~" said... [Reply to comment]

thankss kak..dah cek result?heee

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Juliet_iRa~"
mestila da~ ;p

Papa Mifz said... [Reply to comment]

ish tak yah la sampai buang keluarga..parah nih...

Daddylicious said... [Reply to comment]

tiada siapa mampu meneka apa yg telah terencana yang pentingnya jodoh sudah dimakbulkan dan halal sudah tertera ...semua itu hanya tuhan yg mampu tahu...

hara said... [Reply to comment]

family first!

Yatie Awang said... [Reply to comment]

kalau kita fikir dari segi positif, ada baiknya juga...
tapi itulah, perkahwinan tanpa restu orang tua ni....kita tahu sendirikan...
Doakan saja mereka mampu tempuhi kehidupan mereka, InsyaAllah

El-Janna said... [Reply to comment]

tak baik belakangkan keluarga hal2 mcm ni.. tak tahu la.. kata org bahagianya sementara je:( wallahualam..

Rtp Farra Arisha said... [Reply to comment]

it has happened and the families have to accept this..:') ketentuan Allah tiada siapa yang boleh menghalang..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Papa Mifz
hmm,agak parah~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Daddylicious
betul tu Daddy..serah saja pada Tuhan~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@hara
yep..family 1st!~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Yatie Awang
ya, Tuhan saja tau mcmna nntnya mereka~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@El-Janna
a'ah..wallahu'alam~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Rtp Farra Arisha
yep..let Allah do the rest~

Rain said... [Reply to comment]

rain berpendapat yang bila seorang anak suarakan keinginan untuk berkahwin, famili kena support . bimbang pulak nanti dia buat maksiat.ni pun sebab nak bendung kes anak luar nikah dan kes buang bayi.


untuk pihak anak, fikir dulu sampai masak dan mendidih, darah muda selalu bergelora.

nasihat dan kekangan ibu bapa ada sebab, anak2 cuba la nilai baik2.

Juliet_iRa~" said... [Reply to comment]

wahh semangat akk!heee

akk konvo bila?

khairul akmal bin azman said... [Reply to comment]

by the way nice entry ya

!

keep it up!

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Rain
betul tu Rain..sbg anak, perlu nilai sebaiknya nasihat & pesanan org tua..~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Juliet_iRa~"
hehe..harusla bersemangat~ ;p
err..alamak..xtau..lupa nak tanya memembe~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khairul akmal bin azman
ahah..mekasih Kay~ ^^

ghost writer said... [Reply to comment]

mungkin dia fikir dengan tindakan macam tuh sebagai tanda protes bahwa keinginannya jangan ditolak.

atau mungkin,dia rasa biar dia tunaikan impiannya dulu dan akhirnya diterima oleh keluarga keputusannya.

dan mungkin juga,inilah kebebasan dalam menentukan hidupnya sendiri.

ghost writer said... [Reply to comment]

pendidikan nampaknya gagal mengimbangi pertimbangan,Sal.

blog-tips-kurus said... [Reply to comment]

doakan yg terbaik buat mereka..

Cik Muda Sae said... [Reply to comment]

menarik ler....
blog kamu mnarik ler...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ghost writer
hmm,aku rasa lebih kepada kebebasan menentukan hidupnya sendiri..~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ghost writer
hatta yg bijak pandai pun boleh terikut ajaran sesat,aku setuju sekali pendidikan nampaknya gagal mengimbangi pertimbangan~ =/

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@blog-tips-kurus
ya, doakan yg terbaik buat mereka~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Cik Muda Sae
mekasih Cik Muda Sae~ =)

simply nana said... [Reply to comment]

Semoga allah tunjukkan jalan pada mereka berdua

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@simply nana
mudah2an~

aReLaN said... [Reply to comment]

hmmm...xksh nk kwen tp klu dh family tak restu tu tunggu jela.nk kte wajib tak pn.hbskn la belajar dlu.bsr n byk dugaan kawen time student ni.

Syieda™ said... [Reply to comment]

parent syieda dah restu dengan parent Muncit.. tapi die belom bersedia nak berumah tangga... @_@ restu parent sangat penting tuk kehidupan yang bahagia hakiki kan akak? @_@

done folo u..

nak mintak tolong komen entry ni.. tqvm.. @_@
http://lovestory313.blogspot.com/2011/12/antara-penghijrahan-dan-gaji.html

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@aReLaN
even yg da abes blaja pun byk dugaannya..yg x dpt restu apetah lagi.moga Allah tunjukkan jalan~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Syieda™
tersgt penting~

LAici KAng Ais said... [Reply to comment]

semoga Allah permudahkan segalanya.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@LAici KAng Ais
dengan izinNya~

dwaty said... [Reply to comment]

hidup ini bukan cinta semata2... apa yang kita buat kena pikir jangka masa panjang... yang paling penting restu ibubapa...

kepada cik adik ni... buatla sesuatu supaya dapat restu family...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dwaty
iya..perlu panjang akal..pandang jauh ke depan..~

haikal blank said... [Reply to comment]

wooh. dah jadi trend dah sekarang. tapi entahlah...kadang tak dapat nak tahu mana betul, mana salah.

mungkin ikut kata keluarga lebih baik. kalau tak ikut pun, pujuklah elok2 dan bukannya lari dari masalah, selesaikan lebih cantik orang cakap.

ILA HonEyBuNNy said... [Reply to comment]

susah juga begini.....

memang buta kan cinta itu...hurm...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@haikal blank
ya..seakan trend pula..
& da x tau nak kata apa..si anak x makan dipujuk~ =/

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ILA HonEyBuNNy
hurm..kite pun x terkata~ (--")

mas saari said... [Reply to comment]

bertindak ikut hati bukan ikut akal camtulah..

salam kenal dari blog atok!

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@mas saari
ya..sepatutnya akal didahulukan~

Salam kenal kembali~ =)

Juliet_iRa~" said... [Reply to comment]

ohh xpe2...nt ada la y btau bila tu..heee

:)

kak dgr2 kata kita posting jan 2012 tau..heeee

Rashid said... [Reply to comment]

Itulah namanya mata dan hati dibutakan dek cinta ..

Bab yang buang keluarga tu yang sedihnya. Kalu nak kawin awal tu takper tak kisah janji dapat restu keluarga ..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Juliet_iRa~"
tga tunggu bite gak ni~ ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Rashid
ya, mmg sgt nmenyedihkan..mmg bagus kawen awal..tp apa gunanya kalo sampai buang keluarga~ =/

delarocha said... [Reply to comment]

bagus jugak, dapat hindarkan diri dari maksiat... tapi harap2 dapat hadapi cabaran berkahwin dalam usia muda ni.

perkahwinan tanpa restu keluarga ni kadangkala payah jugak.

KaK LimAh Si SupiR said... [Reply to comment]

sanggup dye bwat mcm tuuu..keluarga lahhh sgala ny T_T

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@delarocha
bukan setakat buang keluarga..biadap juga.mcmna tu..sedih sgt mengenangkannya~ =/

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@KaK LimAh Si SupiR
huhu~ sedih..sedih~

Bella Bell said... [Reply to comment]

ya. cinta itu buta. kerana cinta, keluarga di ketepikan. hmmm. mintak2 la kita semua tak jadi cam tu. insyaAllah aminnn.

shahrazali said... [Reply to comment]

cinta gila namanye..... dah kahwin pun kan...smoga hubungan kereka berkekalan..

Gen2Merah said... [Reply to comment]

selamat pagi ~SaL IjOu~.. (",)

dhiera said... [Reply to comment]

ada baik ye klo dia kawen. klo dia dah gian sangat tp family tak benarkan mana tahu dia boleh terlibat dengan zina. dah buat dosa besar kan?

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Bella Bell
ya, mintak jauh dari perkara seumpama itu~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@shahrazali
agaknya inilah yg dinamakan cinta gila kan..yep, da selamat kawen da pun..tp x taula sampai mana 'selamatnya' tu~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Gen2Merah
Samat pagi Gen2Merah~ ;)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dhiera
betul tu..tp dia biadap dgn org tua juga..org kata, derhaka dengan mak ayah x bau syurga kan..huhu~

Juliet_iRa~" said... [Reply to comment]

hee..dunia da maju..haha..xsempat la kak nk salin resipi tu, tu y trus bw lappy g dpur..;p

psss : sm kot..hee...y akk dgr tu rumours, y ira ckp pon rumours..haha..so just wait n c je la..heee

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Juliet_iRa~"
aduh..rumours mmg buat kite gelabah~

hanjila said... [Reply to comment]

perkahwinan bkn utk disesalkan. kids nowadays, hmmm...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@hanjila
tu la..kids nowadays~ (--")

deeya said... [Reply to comment]

buta betol mata hati kau dik , sebuta cinta itu jugak

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@deeya
cinta dibutakan sang pencinta..mcm tu lah jadinya~

Hanie_Dew said... [Reply to comment]

kita hanya mampu doakan je la.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Hanie_Dew
ya,hanya mampu doakan..~
mohon Allah tunjukkan jalan~

Puan Kutu said... [Reply to comment]

emm macam2..msti ada sebab kena parent dia tak restu..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Puan Kutu
tu la..byk sbbnya tp dipekakkan aja..mmg sampai hati tul~ =/

Ca Cik Duyung said... [Reply to comment]

minta jauh la dr bertindak ikut nafsu dan hati ni..minta2 segala hubungan direstui mak abah...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Ca Cik Duyung
betul tu..mintak jauh dari sume tu~