Tuesday, June 21, 2011

+++ NaK + TaK nAk +++

Lam hidup ni kadang2 kita kene terima hakikat x semua mende yang kita nak kita akan dapat (walo menangis air mata darah berbaldi2 sekalipun )..& kadangkala mende yang kita x nak tu la yang kita akan dapat..jika terjadinya hal yg sedemikian,maka redhalah kita seadanya ya ^^..~

Bila aku renungkan balik apa yang aku da lalui lam idup ni..ada beberapa perkara yg jadik lam idup aku in terms of nak x nak ni..

AKU NAK & AKU DAPAT :

# Adik perempuan..
-Aku punya 3 abang & 2 adik laki. Bila dapat tau maa ngandung lagi ( 1994 )..siang malam aku doa mintak dapat adik pompuan..mesti seronok ada geng bila nak buat hal2 keperempuanan..Alhamdulillah..Allah makbulkan doa..gembira bukan kepalang aku..beza aku ngn adik bongsu, 10 tahun..Asal balik kg;tido bilik adik, takut mandi mlm;mintak adik teman
(rumah aku tu tempat mandinya bukan mcm uma zaman skang )..gi pasar mlm;"adik jom"..baju, perfume, tudung,kasut;"adik,nah" ..mmg seronok..~

# Masuk UIA..
- Abg aku yg 3rd blaja kat UIA..selalunya waktu anta abg ke tempat bas tiap kali nak balik kl mesti aku akan ikut...bila tgk abg & kwn2 uianya, aku rasa sgt excited..aku kagum dgn mereka..aku pun mau masuk UIA..aku sgt berharap aku dapat ikut jejak abg..tp lepas abes SPM..aku mcm x yakin dpt masuk u..aku buat keputusan amek lower 6 kat KISAS (Kolej Islam Sultan Alam Shah )..abah ckp tunggu aja keputusan u..tp aku sgt risau..mcmne kalo x dpt?? jd aku teruskan aja niat..lepas 2 minggu di sana aku dpt tawaran utk lanjutkan pelajaran di UIA..Alhamdulillah~ Tuhan aja tau perasaan aku masa tu..

2 minggu sgt pendek tempohnya tp sgt byk kenangan best sempat aku kumpul..masa tu KISAS blom lagi ada pengaruh luar..pelajarnya tersangatla wara'.. pelajar lelaki x boley nyembang face to face ngn pelajar pompuan..mesti guna nota..ada sampai tahap ckp pun kat belakang tabir..( tp tu yg mmg asalnya student KISAS la..yg amek lower six mcm kitorang ni la yg meleburkan segala..) ada satu pengalaman yg x dpt aku lupakan..ada satu hari tu aku dgn kwn2 lenggang2 balik dari kantin..tiba2 ternampak sorang pelajar lelaki kat depan..aku,"weh, muslimin weh, tundukkan pandangan" tp baru beberapa saat aku angkatkan pandangan, pelajar tu da ilang..huik??!..rupanya dia terus tukar haluan..mak aih..mmg dasat ah..tp aku dengar sekarang da x mcm tu lagi da kat sana..wallahu'alam..

# Keje kat KL
- Bila abes blaja aku nekad nak cari keje kat KL..tp orang kata bukan senang nak dpt keje..& jgn memilih..apa yg dtg, grab aja..pengalaman tu penting..risau jugakla tersenarai lam list penganggur2 terhormat..tp rezeki aku..lepas sebulan abes blaja aku terus dpt tawaran keje di tgh2 kota KL..~pernah tulis di sini


AKU TAK NAK & AKU DAPAT :

# Kete MYVI
- Mulanya mmg mati2 aku xnak kete myvi..sbb aku x suke mende yg sgt ramai org guna..lagi2 myvi SE kaler oren.. aku,"myvi oren?? pelik ah!"
tp alih2 yg tu jugak aku beli (--")..affordable..selesa..sesuai la dgn aku yg pendek & ketot ni~

# Jadi cikgu
- Dulu jiwa aku lebih kepada keje lam pejabat..keje admin..mmg aku berdegil xkan memilih bidang perguruan..mak & abah sgt x suka aku keje swasta..deorang ckp deorang redha..tp dalam hati, sape yg tau,kan..abah pernah ckp dia kecewa dgn aku..(gila berdosa aku rasa ) 3 tahun lam sektor swasta banyak mengajar aku erti hidup..berada dalam environment yang buat aku makin jauh dengan Tuhan..sgt mencabar keimanan..apa guna gaji besar kalau hati x tenang..lagipun maa & abah da lama berharap aku jadi cikgu..aku cuba bukak pintu hati..moga Allah permudahkan perjalanan hidupku di kemudian hari..InsyaAllah~


Kesimpulannya, jangan terlalu yakin ko xkan dpt apa yg ko xnak..mcm tu jugak sebaliknya..life is unexpected..so alwez expect the unexpected~


42 orang ong gedek gedek~:

taliff said... [Reply to comment]

Percaya tak suatu hari nanti, bila kita dapat bende yang kita nak kita agak terlambat. Tapi apa boleh buat takdir. Bersyukur dengan apa yang ada...Peace~~~

ghost writer said... [Reply to comment]

bila kita tak dapat apa yang kita taknak malah kita dapat apa yang kita taknak,tetap juga kita pada apa yang kita nak,tapi mungkin ia jadi satu impian yang suatu masa nanti kita akan capai dan perolehi.sesungguhnya dalam tidak terjangka soal hidup,kita masih punya kepuasan.

Nasriq said... [Reply to comment]

hik hik hik... ni la takdir... dah lama tersurat tak kisah la suka ke tak...

dill said... [Reply to comment]

semua ni pengalaman berharga. hargai setiap satunya

dill.

ïêmå å¢klê§ said... [Reply to comment]

2la orang selalu cakap,
bende yang xnk 2la yang kita akan dapat nanti..

bersyukur jela..
tp myvi cntik ape.,
hihi

Far8 budak baik said... [Reply to comment]

nape nak masuk UIA wehhh..
dah jwb bagi tahu ehhh...
aku budak UIA kot..
aku rase takde pape pun uia ni..
nyampah ngan system dy yg banyak songe..hahahaha =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Taliff : A'ah..pecaye..pernah juga alami keadaan tu.tp ya,harus bersyukur dgn apa yg ada~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Ghost : Setuju dgn Ghost..dalam tidak terjangka soal hidup,kita masih punya kepuasan~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Nasriq : Yep..suratan takdir kehidupan yg nak xnak kita kene terima..suke atau x~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Pasti dihargai setiap satunya~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Iema : Bersyukur itu yg terbaik ^^
hehe, a'ah, lama2 baru sedar myvi tu cantik aje..mmg x nyesal beli.. ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Far8 : Sebelum dpt tawaran tu lebih kpd nak ikut jejak abg..tp bila sendiri dah masuk..rasa sgt bersyukur..sbb dpt bergaul dengan kwn2 yg sentiasa tarik diri ke arah yg lebih baik..suka pada environmentnya..byk aja perkara x baik..tp pastinya kalau lihat pd yg positif, yg negatifnya tenggelam mcm itu aje ;p

System di mana2 pun tetap byk songeh..itu baru pd peringkat U..bila da masuk alam kije nnt, bersedia utk jd incredible hulk ye.. ;p

Roza Ami Nanomiya said... [Reply to comment]

:)

Bigdaddyz said... [Reply to comment]

apa sahaja dinamakan rezki terima ...

ABU said... [Reply to comment]

ya betul buka sng nak dpt kerja..jgn memilih..tp kalau blh aku nak balik kg kerja kat sana dgn dgn family :D

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Kapten : ;)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Bigdaddyz : Ya daddy..sy terima seadanya =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Abu : aku dulu mmg beria xnak keje kat negeri sendiri..tp bila pk2 balik, tiba masanya aku balik kg, berbakti pd mak ayah lebih dekat..mudah2an aku dpt posting kat Kelantan ^^..~

Mr iz said... [Reply to comment]

yang datang dan dapat itu mungkin ada hikmah yang terbaik buatnya... bersyukur dan redha dengan nya... sambil tingkatkan usaha dan teruskan berdoa... insyaallah akan ada jalan nya... he he he

Heidi Shafiq said... [Reply to comment]

meh keje jd org gaji umah aku kat kL.. hehe.. just kidding.. :)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Mr Iz : InsyaAllah~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Heidi Shafiq : gaji 3k arini jugak aku g..haha =p

sleeping_maniac90 said... [Reply to comment]

nak mamat korea jd pakwe ku!!.. tp xdpt pn hahahaha

kokser kokdam said... [Reply to comment]

buleh tafsir ayat 216 surah al-baqarah

=D

AkuMuzikFilem said... [Reply to comment]

hai salam orang kota bharu. tetibe je saya folo cikgu. apa pengalaman semasa di hong leong? apa yang bagus d hong leong? nak tahu

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Sleeping_Maniac90 : hehe..yg tu kita tgk movie n angan2 je la.. ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Kokser Kokdam : Baik Ustat.nnt kite rujuk ayat 216 surah al-baqarah.time kasih ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

AkuMuzikFilem : Hye hye.Salam.time kasih folo =) byk sgt pengalaman.nnt cite~ ;)

FIFIEY LYCHEE MARATION said... [Reply to comment]

sebenarnya apa yang nak boleh dikecapi dengan doa, usaha ikhtiar dan juga tawakal.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

FIFIEY LYCHEE MARATION : Ya..doa ikhlas yg berterusan..disertakan dgn usaha, ikhtiar & tawakal..Allah itu Maha mendengar~ =)

liyana said... [Reply to comment]

nice..
ksmpilannya expect the unexpected..
alhamdulillah..

ABU said... [Reply to comment]

:D hehehe

Scya Lollita said... [Reply to comment]

syukuri apa yg ada ,
hidup adalah anugerah lalala (lagu)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Liyana : yup..expect the unexpected~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Abu : =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Scya Lollita : lalala ;)

cik rama-rama said... [Reply to comment]

tu lar org tua2 ckp, x blh kutuk2 bnde yg kiter tak suka, nt kiter akn suka juga..haii..org tua2 mmg byk experience..hihi..

tp bgus lar..ape yg akak nak akak dapat juga.. :)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Cik Rama-Rama :
Org2 tua mmg byk petuanya ;p
yg dpt tu Alhamdulillah..yg x dpt tu redha..Allah lebih tau apa yg terbaik buat kita =)

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

Seronok atok baca perjalanan hidup Salijou...untung sangat...atok banyak liku tau.....tak semua yang atok impikan, atok ada sekarang....masih mengejar lagi =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Suhami Ahmad : Time kasih tok..cebisan kenangan n renungan utk masa depan..sy doakan yg terbaik buat atok ye~ =)

vampire's lovex said... [Reply to comment]

bnda yg kita nk sedar x sedar,semua kita dapat .lmbat dengan cepat nye..

allah maha mengetahui :)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Vampire's lovex:-
Ya..betul tu..Allah Maha mengetahui~ =)