Friday, June 10, 2011

+++ HaRgAiLaH kEsIhAtAn KaMu!! +++

Nah..amek ko..3 sekali harung g berubat..

Pertama : Masa g jumpa doktor sblm cuti aritu..doktor ckp aku mmg xde gastrik..aku x sakit perut tp sakit kepala..sakit kepala tahap dewa..tp doktor ckp aku xde migraine jugak..bila balik kg, aku g berubat cara tradisional..(oh, ni bukan kes pelik2 tu ye..kdg2 perubatan tradisional boley diterima juge) ok, katanya aku sakit medu..bila aku google..sakit medu ni sama maksudnya ngn sakit gastrik..musykil..doktor setakat bagi ubat tahan sakit n advice aku g jumpa pakar..tp igt senang ke nak g jumpa pakar..kalo dekat swasta..mahal tahap gaban..kalo dekat gomen, ntah hape2 procedure & lambat tahap siput sedut..kesimpulannya sakit aku ni lebih kpd masalah angin lam badan..Alhamdulillah..skrg feelin much better~

Kedua : Penangan jatuh terduduk masa sukan aritu mmg x hilang sampi skrg..ada jugak tanya pendpt doktor..doktor ckp xde ape2..aku yg terseksa nak duduk bangun ni boley dia kata xde ape2..(--")..ma nasihatkan g berurut..betulkan balik urat kesan jatuh tu..ya ampun, sakit betul!!! tp mmg x rugi tahan sakit kejap..Alhamdulillah skrg da ok~

Ketiga : Org kata sume org ada penyakit resdung..cuma kuat x kuat je..(betul ke) Resdung ni ada yg 'makan dalam' & ada yg 'makan lua'..kalo yg jenis makan lua, bykla jerawat keluar..n simptom2 lainnya...tp yg makan dlm ni org kata lagi bahaya..aku punya xdela teruk sgt...Alhamdulillah xde effect kat muka..cuma ada masanya gatal hidung sgt2..x selesa..untung kan org yg boley belasah mkn apa aje..bersyukur la ya..mcm aku ni, byk pantangnya..x boley mkn seafood la..keropok la, sambal belacan la ( suatu masa dulu feveret neh!)..

Moral of the story : Kdg2 kita x peduli sgt pun apa yg kita mkn harini boleh effect kesihatan kita bila dah meningkat usia..selalunya alasan kita, " ala, lantakla ", "ala, bukan selalu pun mkn ni sume"...& kdg2 kita x tau pun apa akan jadi kat diri kita..terjatuh ke, tereksiden ke..life is unexpected..so expect the unexpected..hargailah nikmat kesihatan..sekali Allah dah tarik balik nikmat tu..menangis air mata darah sekalipun xde gunanya..kalo yg boleh berubat, Alhamdulillah..kalo yg kesannya x dpt diubati??..nauzubillah...~

Hargailah kesihatan anda! & cegah sebelum terlambat! ( wah, mcm iklan kesihatan pulak )

12 orang ong gedek gedek~:

NasQ said... [Reply to comment]

sihat sebelum sakit, hidup sebelum mati... hoho... jom nyanyi lagu raihan sama sama...

~Sal Ismail~ said... [Reply to comment]

maka menyanyilah aku dgn penuh feeling~ hoho

Anonymous said... [Reply to comment]

kesimpulan lain

berubat tradisional kadang2 lg baik

~Sal Ismail~ said... [Reply to comment]

Kapten : Betul..betul ^^

Abu Bagi said... [Reply to comment]

aku tak sure resdung aku ni sekuat cam ne.. sbb kalau pagi2 tu aku dh bersin alamat sampai ptng la hidung aku berair/bersin2..arghhh!

dill said... [Reply to comment]

utamakan kesihatan anda :)

motto kementerian kesihatan. ahaks

dill.

.drakula. said... [Reply to comment]

alaaa...pakai minyak cap kapak jer...keh3

~Sal Ismail~ said... [Reply to comment]

Abu : Hmm..mcm siyes je kalo bersin teruk pepagi..hati2 ye..kalo ade masa g check..cegah sblm terlambat ;)

~Sal Ismail~ said... [Reply to comment]

Cik Dill : Ahaks ;p

~Sal Ismail~ said... [Reply to comment]

Republic Aku : Da berkurun aku x pakai minyak cap kapak..huhu

KUREKURE COMEL said... [Reply to comment]

utur mcm syokkan...mcm mina ni...kalau berurut kemain lah tak tahan geli...hehehe....

~Sal Ismail~ said... [Reply to comment]

KureKure Comel : Kite kalo kat perut ok lagi, tp kalo kat paha, ya ampun, gelii!