Monday, December 23, 2013

+++ I’m JuSt gEtTiNg mOrE aWeSoMe +++

Bila aku tahu aku dah cuba sehabis daya..(usaha+tawakkal+doa) 
tp masih belum dpt apa yg aku pinta..tiba masanya aku berlapang dada..
make peace with God..make peace with myself...
& seiring dgn itu muncul satu rasa...

“Everyone I know is getting married or pregnant...
I’m just getting more awesome” 

Aku pernah diberitahu,

”Ko perlu lepaskan apa yg dah pernah terjadi..
ko patut bg peluang dekat diri sendiri”...

Aku dihukum berkali2 dgn pilihan aku yg ini..tp bukan aku yg rugi...

You can’t judge my choices without knowing my reasons..~

Bukan putus asa..dlm soal ni aku cuma berhenti seketika...
Lagipun buat masa ni panggilan Miss Salihah buat aku rasa selesa & istimewa~ ;p

Aku menantikan 2015 dgn penuh harapan...
jika dipanjangkan usia & diberi kesempatan...

Aku selalu percaya..bila target dah ada..
apa jua yang berlaku di sepanjang perjalanan tu bukan apa2..
akan terasa kecil saja..& 
ia akan berlalu dengan sangat pantas..sekelip mata~

“life excitement pending” utk aku buat seketika...
aku sedar ramai yg berkecil hati..merajuk..& terasa...
maaf..aku x mampu nak jaga semua..
cuma satu yg aku pinta...
smoga kita saling berbaik sangka..
berlapang dada...&
meraikan perbezaan antara kita...~

Maaf lagi sekali buat kalian berteka-teki & tertanya2...
aku cuma dlm proses membuktikan sesuatu kepada diri & keluarga...
juga membuktikan sesuatu kepada mereka yg x yakin & 
x percaya dgn kekuatan yg aku ada...~

Sebelum mengakhiri entry aku nak kongsi satu cerita..
ia berlaku dalam bulan puasa...
terkena ulser, batuk & sakit tekak hingga x keluar suara...
ya Allah,peritnya...
sedangkan hari tu aku perlu kerja...
ya,sudah tentu aku boleh mc saja...
tp aku nekad utk teruskan juga...
push diri & kumpul kekuatan yg tersisa...
berhadapan dgn murid2 yg bermcm ragam & gaya...
semestinya perlu kekuatan minda & jiwa...
lihat makna & nilai di sebaliknya..& 
Alhamdulillah aku berjaya...
meneruskan hari menggunakan strategi & pendekatan yg ada...~

Aku suka relate dgn apa yg sdg aku hadapi saat ini...
aku yakin kerana aku tau di mana aku berdiri & 
aku tau aku boleh pergi lebih jauh lagi...
perit itu akan berlalu pergi...
sabarlah wahai hati~

Oh,ada sorang teman cadangkan aku pergi bercuti...
ya..sememangnya aku sdg 'bercuti'...
dgn cara aku sendiri...
bila semua ni dah berakhir nnti...
aku akan jadikan percutian yg itu satu realiti!~ ^^

Monday, September 16, 2013

+++ 3 SeRiEs +++



Muhasabah & refleksi diri adalah proses berterusan..dalam apa jua aspek kehidupan..~

Dalam tempoh beberapa bulan dari sekarang aku akan masuk 3 series..mungkin kepada sesetengah org, ia x membawa apa2 makna..cuma angka..tp kita mungkin terlupa..antara soalan yg akan ditanya oleh DIA, umur kita..di mana & utk apa telah kita usahakan atasnya..~

“Gambarkan dalam minda, kehidupan yang kita mahu & tulis dalam bentuk tulisan & sentiasa baca, kekalkan gambaran itu sentiasa..bertindak ke arah itu & yakin Allah akan makbulkan” – Prof Dr Muhaya -

Aku mula menggambarkan kehidupan yg aku mahu seawal 2001..aku menggambarkan diri aku bekerja di kl/Selangor..berdiri di atas kaki sendiri..

...hingga suatu saat..aku belajar, kita xkan pernah tau kita cukup kuat, hingga kita terpaksa kuat..& bila kita jadikan Allah sebagai sumber kekuatan, pasti kita akan bertambah kuat..lebih kuat dari apa yg kita jangkakan..Subhanallah~

Terlalu byk yg aku belajar..ini cuma antaranya..ya,cuma antaranya..~
Aku belajar bahawa :
@Allah menguji kita dengan apa yg cuba kita perjuangkan utk melihat sejauh mana kita mampu mempertahankan prinsip yg kita pegang~
@Betulkan niat & fokus.Aku sedar aku terlalu fokus kepada sesuatu yg aku tau salah..blame it on me.mudah2an Allah maafkan aku~
@Lihat ujian bukan sbg musibah, tetapi sebagai kaffarah dosa~

Aku suka jadikan tahun2 tertentu sebagai titik tolak kepada kehidupan yg lebih baik..sepertimana;
2011 adalah turning point utk kehidupan yg aku kecapi sekarang..
2014 bakal aku jadikan turning point yg lebih jelas..seiringan dengan genapnya 30 tahun aku diberi peluang utk bernafas..seterusnya....
2015 utk aku terus tingkatkan diri…~
_______________________________________________________________________________________________

2008 > 2009 > 2010

2011 > turning point(1)

2012 > 2013 > 2014 > turning point(2)

2015 > 2016 > 2017 >>>>>
________________________________________________________________________

"Like everything in life, healing takes time. Don't lose hope if you're not there yet"-Yasmin Mogahed -

Hidup mesti ada perancangan..kita ada kudrat utk berusaha..dapat capai atau tidak..
itu kuasa DIA..

Dapat capai spt apa yg dirancang..antara tanda dia permudahkan jalan..x dapat capai spt apa yg dirancang..kerana DIA ada perancangan yg lebih baik utk kita..Dlm masa yg sama..sediakan back up..latih diri utk berhadapan dengan situasi expect the unexpected..~

Ia lebih kepada soal adapt dengan setiap perubahan yg di luar jangkaan..~

Juga…latih diri untuk pilih respons terbaik dalam apa jua situasi..panjatkan doa berterusan kepada DIA.."Dia yg lebih tahu..apa yg kita layak dapat,apa yg kita berhak dapat..apa yg berhak kita miliki..bahkan apa yg berhak kita rasai..bukan saja tentang apa..tp bila"

“If plan A didn’t work the alphabet has 25 more letters!Trust Allah”

“Adakalanya jalan di hadapan kelihatan samar kerana kabus tebal menghalang pandangan..lalu kita pun bimbang meneruskan perjalanan kerana tidak tahu apa yg sedang menanti di sebaliknya.Hakikatnya kita mmg x pernah tahu apa yg sedang menanti kita.Namun,yakinlah,indah atau tidak, pasti ada kebaikan dalam keduanya..”
- Ibnu Mussal -

Aku bukan siapa2..aku x berniat utk jadi hebat di mata manusia..dalam tempoh sekarang x byk yg mampu aku lakukan.."Kita x mampu beri sesuatu yg kita x ada”Prof Dr Muhaya -

..aku perlu lengkapkan diri terlebih dulu utk aku berupaya sumbangkan sesuatu~ 

Subhanallah..segala kudrat & kekuatan itu dtgnya dari DIA..tiada sebab utk aku berputus asa..malahan kecewa..sampai ke saat ini..aku diberi kekuatan utk terus berusaha perbaiki diri & kehidupan..ya..aku x tau apa yg DIA hidang utk aku pada masa2 akan datang..tp aku yakin dengan setiap tindakan & keputusan..moga DIA terus tunjukkan aku jalan~

Aku dalam proses utk berubah..tp dlm masa yg sama aku masih terbabas..~
Jika kalian nampak aku salah..tegurlah..atau sekurang2nya doakan aku..~

Aku suka jadikan kata2 ini sbg peringatan & renungan :

“ Dosa banyak, tetapi malas minta ampun kepada Allah SWT. Bagaimana mahu mendapat keampunanNya? Allah menggalakkan kita bertaubat berkali-kali. Bukanlah kerana Allah nak kita bermaksiat, ingkar kepadaNya berkali-kali. Tetapi hikmahnya adalah, bila kita rajin bertaubat, memohon keampunan kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh,hati jadi makin jauh nak bermaksiat, nak ingkar kepadaNya. 

Bila terjatuh juga ke lembah maksiat, bila langgar juga perintahNya, dek kerana taubat yang banyak kali kita ulang penuh kesungguhan itu, jiwa akan rasa sensitif sangat dengan dosa yang telah kita lakukan, lantas tidak memanjang-manjangkan diri berada di lembah maksiat, terus bangkit dan berusaha keluar daripadanya. Inilah positifnya taubat berulang kali. Makin lama, diri akan semakin berusaha menjadi baik, semakin baik, semakin baik. 

Bukan takkan buat dosa langsung, tetapi akan lebih kurang buat dosa, lebih kurang lagi buat dosa, dan begitulah seterusnya. Tetapi kalau langsung tak pernah bertaubat bersungguh-sungguh, atau bertaubat bersungguh-sungguh sekali sekala aja, bagaimana hati mahu menjadi lembut? Hidup kena ada rasa malu dengan Allah SWT. Dia bagi banyak peluang kepada kita, kita pula buang-buang aja peluang yang Dia berikan. Kita ingat Allah tu siapa? ” – Hilal Asyraf

Dalam meneruskan kehidupan..terus doa smoga kita dipertemukan dengan insan atau peristiwa yang membuatkan kita melihat sesuatu dengan perspektif yang berbeza..malahan cukup beruntung bila kita dipertemukan dengan insan yang boleh membuatkan kita lebih dekat dengan Tuhan..juga insan yg membuka mata & minda kita kepada realiti kehidupan..x kira samaada insan itu cuma ‘singgah’ atau terus bersama kita meredah jalan..& dipertemukan tidak semestinya bertemu mata..atau x semestinya dia menjadi kenalan rapat kita.. & x semestinya di dunia nyata..boleh jadi di alam maya..kita diberi terlalu byk pilihan..pilihan itu di hujung usaha kita..~

Aku akhiri entry kali ni dengan satu perkongsian.cuba lapangkan masa utk santapan iman.Yasmin Mogahed : “The People We Meet The Lessons We Learn”


p/s: Utk seseorang…aku manusia biasa..yg agak lemah & rapuh jiwanya..terbit rasa terkilan & sedih dengan apa yg dah berlaku..tp aku percaya kau punya seribu satu sebab utk perlakukan aku sebegitu..serius bukan ini yg aku harapkan..ia menguatkan lagi keyakinan aku dengan kata2 sorang teman; 'bila kamu hebat bersahabat dengan sesiapapun..jgn pernah langkau hati masing2...kerana DIA tetapkan itu dan ini dgn batasan' - Bidadari -

Aku cuma ingin jd seorang sahabat yg sedia memaafkan..atas setiap kekhilafan..dgn harapan..kekhilafan aku turut dimaafkan..berdendam itu bukan aku..~

Sunday, July 21, 2013

+++AwAk SaKiT kE,SaL?+++





"Awak sakit ke,Sal?"

Aku diajukan pertanyaan ni beberapa hari lepas..~

Ya..mmg aku 'sakit'..tp aku x perlukan ubat biasa..aku perlukan supplement jiwa..~

"Ko x boleh terus mcm ni,Sal..ni memudaratkan diri namanya.."

Dalam tempoh ni aku paling banyak dihukum..instead of disokong..aku dilihat memudaratkan diri..tp x mengapa..aku ulang pada diri..berkali2..hanya Allah yang layak menghukum..yakin pada diri..terus yakinkan ini..~

Dari mata kasar..mungkin kelihatan aku memudaratkan diri..tp mana mungkin aku memudaratkan diri bila hidup aku lebih terarah sejak aku ambil keputusan ini~

'Sakit' ini menjadikan aku lebih menghargai kesihatan..~
penurunan berat badan ini menjadikan aku lebih berkeyakinan..~
memberi ruang kepada aku untuk mengubah penampilan..~
tempoh bersendirian ini juga menjadikan aku lebih berhati2 dalam pergaulan..~

Ada kalanya dtg kekuatan & semangat luar biasa..hingga aku terpaksa latih diri untuk seimbangkan semuanya..kerana aku percaya..sesuatu yg berlebihan itu memudaratkan..& kalau ianya perasaan..rasa yang berlebihan itu menyakitkan~

Pada satu saat paling sunyi..pada saat rasa diri paling teruji..bagaikan terdengar satu bisikan..untuk membalas lambaian Tuhan..dalam usaha menuju ke satu 'destinasi'..satu destinasi yang semua kita pasti tujui..ya,destinasi yang sama..tp kita punya rentak yang berbeza..& utk punya rentak yg selesa..ia merupakan satu proses yg memerlukan masa..tinggal antara mau x mau saja~

Profesor Hamka : "Pada waktu segala jalan hubungan di bumi ditutup orang,hubungan ke langit lapang terluang"

Nota Kaki :
Ramadhan..jangan terlalu cepat pergi..~~~

Saturday, June 8, 2013

+++ ThE RoAd NoT TaKeN +++






The Road Not Taken

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I,
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

~Robert Frost~







Aku selalu ingin jadi seorang yg luar biasa..itu yg aku selalu minta dlm doa..tp aku seakan lupa..sebenarnya Tuhan sudah pun memakbulkannya..dengan cara berbeza..~

"Aku tgk ko ok je”..kata seorang teman..
Aku telan telahan tu dengan rasa kelat..

"Never underestimate the pain of a person..because in all honesty..everyone is struggling..some people are better at hiding it than others"

Nasihat utk berkongsi rasa dengan sesiapa agar aku lebih lega agak tidak sesuai utk aku buat masa sekarang..ia agak sulit & rumit..pernah aku cuba kongsikan tp x ramai yg mampu nak hadam..apa yg aku dpt hanyalah cebikan..betul2 mengundang rasa terkilan..ada baiknya aku diam~

Ya, diam mungkin menampakkan aku lemah..tp aku xkan biarkan insan lain menetapkan definisi lemah utk aku..biar aku terus mencari rentak & melodi hidup aku sendiri..mudah2an cepat aku temui & mudah2an aku dpt bangkit kembali..bangkit lebih kuat lagi~  

"Apapun yg akan terjadi Salihah..igtlah bahawa ketika kau tidak punya siapa2 selain Allah..Allah itu lebih dari cukup”

#Aku yakin, DIA sedang memberi aku peluang & ruang utk mencari titik optimum daya kemampuan di tengah2 segala kepayahan..terus berikan aku kekuatan luar biasa utk menangkis yang tercela Ya Allah..kurniakan aku keberkatan ilmu & keberkatan waktu..aku mohon padamu Ya Allah..mohon dengan sangat# 


Saturday, January 5, 2013

+++ BaWa DiRi +++

Maaf...aku x kembali seperti yg dijanjikan~~~

Belum pun sempat hilang keperitan lama..aku diuji lagi utk kesekian kalinya~

Bila saat kau yakin bahawa sesuatu itu xkan terjadi jika Allah tidak mengizinkan..namun bilamana Allah tetap mengizinkan ia terjadi..maka terimalah hakikat bahawa diri kau sedang diuji..dan kau perlu terus tabah utk hadapi..Ia merupakan sesuatu yg x terjangkau dek akal fikiran..& ia merupakan satu proses yang panjang..tp aku akan terus yakinkan~

Ada ketikanya bukan kau yg memilih..tp kau "dipilih"..bak kata Wany Ardy dlm Langit Vanilla ,"Mereka yang melalui pengalaman ini adalah golongan yang terlalu idealis (yang perlu direalistikkan),agak lemah (yang perlu dikuatkan),dan yang paling penting,terpilih oleh Allah untuk dihempapkan dengan ujian "daya tahan" ..tp dekat sini aku luaskan skop kepada kehidupan keseluruhannya~

"Apabila kita REDHA pada sesuatu yang mengecewakan hati kita, maka percayalah ALLAH akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yang tidak disangka..hadiah tidak semestinya berbungkus dengan BAHAGIA,kadang2 ia berbungkus dengan UJIAN,tetapi di dalamnya ada BARAKAH"

Sebut pasal,"REDHA"..satu lagi quote dari Wany Ardy..maaf..aku sgt suka quote nukilan Wany Ardy..kebanyakan kisah dlm "Langit Vanilla" sgt dekat dengan aku..baca lebih 10 kali pun aku xkan pernah jemu..spt yg pernah aku katakan..aku x pandai mengolah kata..apa yg dia coretkan seolah2 meluahkan apa yg aku rasa..~ "Redha dan berserah pada mulut adalah sangat-sangat berbeza dengan redha dan berserah pada hati.Hanya bila ia terjadi pada hati,akan awak tahu bezanya.Percayalah cakap saya;SUBHANALLAH,sangat-sangat besar bezanya"~

Kali ini aku akan betul2 bawa diri..aku x risau bakal kehilangan ramai kwn..kerana aku yakin pada mereka yg betul2 faham erti menghargai sebuah ikatan..x kira berapa lama sekalipun aku menghilang..~

Terakhir dari aku utk kali ini  : Jgn terlalu 'tenggelam' dalam kehidupan..pandang sesuatu dengan mata hati & mata iman..pandang jauuuuh ke depan..kau tau jalan itu panjang..bila saat kau betul2 sedar DIA lah sandaran harapan..tiada alasan untuk kau berhenti separuh jalan..& dalam masa yg sama..jgn pernah takut utk melepaskan sesuatu utk mendapatkan sesuatu yang lebih 'menguntungkan'..kalau kau betul2 mengerti apa yg aku maksudkan..~

p/s : aku x pasti bila aku akan kembali lagi ke sini..tp,aku akan kembali..~

#Masih belum terlambat utk aku ucapkan selamat tahun baru utk kalian,kan~ =) jaga diri!~

Sunday, July 29, 2012

+++ So DaMn BusY +++

~~~I'm so damn busy mending broken pieces of my life~~~

Sepertimana yang aku nyatakan kepada seorang teman..aku dah nampak cahaya di hujung jalan..ia bukan lagi samar2 malahan cahayanya semakin terang..cuma utk sampai ke sana..aku perlukan segunung kekuatan..dek kerana kesilapan silam..aku kini seakan mengheret satu beban..aku perlu kumpul kekuatan untuk memperbetulkan kembali keadaan..dan dlm tempoh ini byk yg perlu aku korbankan~~

Aku byk menyendiri..mengumpul strategi..~~~

Aku suka jwpn Zahiril Adzim dalam "Bogel Menuju Tuhan" bila ditanya satu soalan oleh seorang teman apa yg dibuat bila rasa ‘sakit’ dan sedih:

ZA : Tak perlu.Aku duduk je dalam situasi tu dan aku pastikan aku betul2 merasai sakit dan sedih tu.Dari awal sampai habis.Sampai aku dah x boleh rasa"

“Sampai aku dah x boleh rasa”…itu juga apa yg aku rasa sekarang..duduk dalam situasi tu..rasai segala ‘kesakitan’ sampai aku dah x boleh rasa..~~~

Dan sesungguhnya Tuhan itu Maha adil & penyayang..dlm tempoh ini DIA permudahkan jalan..kalau sebelum ini aku byk sia2kan peluang..kini aku dihujani peluang demi peluang..& seharusnya aku rebut & xkan lagi sia2kan..~

Suatu waktu DIA uji aku bertubi2..& kini DIA beri aku sesuatu yg lain sebagai pengganti~

"The best feeling in the world is realising that you're perfectly happy without the thing u thought u needed"… ya, aku bahagia walo aku x punya apa yg aku fikir aku akan bahagia jika aku ada~ 

Aku tersenyum menatang takdir yg sedang terukir~~~

Mungkin ada yg tertanya2 apa la yg teruk sgt sampai mcm ni sekali gayanya..aku pinjam kata2 seorang teman, “Mum says that we are human,hence we are imperfect..so,we have to respect and accept their limitations as they have not experienced what we have”  – Wan Noorli Razali.

Setiap antara kita mungkin diuji dengan perkara yg hampir sama..atau jelas berbeza..& semestinya penerimaan & cara kita mengatasinya juga mungkin hampir sama atau sebaliknya..terpulang kepada kita~~

Aku pinjam juga kata2 Wani Ardy dalam “Langit Vanilla”..

“Laut ini luas.Jauh lagi perlu kita renang.Badai itu sentiasa ada maka redha.Redha bukan bererti kita merela diri dihanyut.Badai datang,kita tentang.Badai datang,kita tentang.Kalau kita gagal & ia menolak kita ke belakang,kita renang semula ke hadapan.Yang penting jangan lemas dan karam.Jangan ditelan air masin hingga kembung perut lalu tenggelam..

Pelampung ada di kanan kiri jika kau cari.

Air masin ada merata walau tidak kau cari”

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

p/s :  Jumpa lagi hujung tahun nnt~

Salam Ramadhan & salam sayang buat kalian semua!~ ^^


Sunday, June 3, 2012

+++ 4eVeR aLoNe ??? +++


Dari dulu aku 'sendirian'..x pernah punya teman istimewa..selalu saja menjadi 'mangsa'..tidak mengapa..apa2 akibat..aku tidak melibatkan hati & perasaan org lain..biar aku sendiri yg merana..paling2 teruk..aku ada sahabat & keluarga..mereka sentiasa ada..mungkin ada yg akan tanya..sampai bila?? ahah,kalaulah semudah itu utk aku melemparkan jawapannya..~~ hmm, itu kuasa DIA..aku doa tawakkal & usaha..tp kalau DIA kata belum masanya..maka aku tiada daya.. paling2 aku akan berkata..sampai DIA kabulkan doa..sampai ke tua..atau sampai ke hujung nyawa..wallahu’alam~

Penerimaan setiap org tentang isu ini pastinya berbeza..selalunya aku di pihak yg akan dipersalahkan..disindir2..ditertawakan..tp ada apa hal.. aku pasti siapa aku..apa kerja aku..apa pengalaman yg aku ada..berapa byk wang yg aku dpt & simpan utk diri & keluarga..syukur x terhingga utk segala nikmat pemberianNya..sekurang2nya ini menjadi motivasi utk aku terus gagah melangkah menongkah arus~~

Beberapa tahun yang lalu hidup aku terumbang ambing..aku x nampak ke mana hala tuju..seringkali aku rasakan aku seorang yg gagal..lebih teruk..aku selalu gagal dlm soal cinta.. betul aku ckp aku sudah lali..namun ada masanya aku sebak sendiri..& aku cuma perlukan sedikit waktu..menangis utk melepaskan apa yg terbuku di hati..kemudian aku hanya perlu tarik nafas & melangkah lagi & lagi~

Apa saja yg pernah aku alami, samaada berkaitan soal kehidupan atau soal hati..ia menjadi  satu pengajaran yg x boleh aku beli..aku bagaikan ditimpa gunung ujian..& aku spt org yg hilang akal cuba membina kembali kehidupan ..setiap kali terjaga dari tidur..aku selalu igtkan diri..aku ada impian yg perlu direalisasikan..& sudah tentu dlm keadaan skrg..soal mencari jodoh jauh sekali daripada fikiran..fikiran aku skrg hanya tertumpu ke arah memperbetulkan kembali keadaan & menjadikan impian aku satu kenyataan~

Ini pernah bermain dlm fikiran..andai aku hanya dipertemukan dengan mereka yg hanya mau menghuru-harakan keadaan & menikam2 perasaan..lebih baik aku hidup membujang ~ aku dah pernah bazirkan masa & wang ke dlm perhubungan yg tidak ke mana..skrg betapa aku sedar masa itu terlalu berharga utk dibazirkan pada perkara yg sia2..aku mencari seseorang yg mahu sama2 ke tempat yg dituju..lelaki yg menyatakan aku berada pada kedudukan di mana dia boleh melindungi aku..dia melihat aku dlm masa hadapannya~~ siapa dia itu..hanya Allah yang tau~~

Kalian jgn igt aku sudah berputus asa..istilah itu sudah lama aku buang dari kamus hidup aku..~ aku tahu..Tuhan tidak akan pernah menzalimi hambaNya..& aku sentiasa yakinkan itu~

*Betapa naifnya aku yg dulu..skrg..aku xkan lagi menoleh ke belakang ~~

Monday, May 28, 2012

+++ HyE!!! +++


Salam..hye semua!!!..agak lama aku menyepi..sgt byk cerita tertangguh utk aku kongsi..aku mulakan dulu dengan yang ini~ ^^

"Life is about the people we meet..and the things you create with them..so go out and start creating!"

Selepas small gathering bulan 2 lepas,dalam bulan 3 dan bulan 4..aku berpeluang jumpa beberapa orang lagi blogger secara persendirian~
@ blogger Budak Penjara a.k.a Im di Kelantan~
-kalo tau Im nak belanja, harus g tempat2 mahal aritu~ haha
@ blogger Woofer Storm a.k.a Achie di Puchong~
-malu2 kucing ye kamu~ =p
@ Bersama blogger Juliet IraIwanski b'temu blogger Hana AhmadGhost Writer di Frinjan, Shah Alam~
-Hana, aku sgt suka "I Fall"..mekasih! Juga "Langit Vanilla" yang kau cadangkan tu~ ^^
@ Hang out ngan blogger Rainbow Clowdy di KL~
-tiap kali keluar dgn blogger,pasti aku dpt title 'ckp byk'..tp dgn Rain, aku surrender~ =p
@ Join blogger Shahiroo jadi geng Myvi Club~
-Mekasih ye pak cik! =p sgt teruja dpt ramai kenalan baru tp ampun sbb x ley join korang selalu~ =/
@ Lepak ngn blogger Dill n her loved ones, blogger Orlando Ahmad di Central Market~
-kamu berdua sgt suwitt~ ;p

@ Sgt x sangka blogger Puan Kutu adalah kenalan lama housmate aku sekarang~
-kecik kan dunia~
@ Liyana Zahim..akan habiskan novel kamu lam masa terdekat~
-kamu ini sgt lucu, tau~

@mekasih x terhingga buat teman2 blogger yg x jemu menjenguk & bertanyakan khabar..sgt aku hargai..maaf..x mampu utk aku sebutkan semuanya..takut nnt ada yg aku terlepas pandang..kamu tau kamu siapa~ =)

p/s:
>Cuti sekolah semester pertama 2012.
Anak2 murid aku sebelum cuti,"Miss Salihah, I'm going to Los Angeles" ."I'm going to Korea"."I'm going to Bangkok"...untungla kalian semua..aku ni..nak bercuti dlm Malaysia pun belum tentu..xpe, belum masanya..

>Aku dah x dpt nak berblog mcm dulu..bukan soal ketiadaan idea..tp lebih kpd kekangan waktu..ampun kalo aku lambat bw ya..nnt aku jenguk kalian satu persatu~ ^^

Friday, March 30, 2012

+++ TaKe A BrEaK +++








Tiada entry dari aku buat seketika~~~

Taken from twilight:
"I'll be back so soon u won't have time to miss me..look after my heart..i've left it with u"








Ada sesuatu yg perlu aku uruskan..aku pasti akan kembali bila semuanya sudah selesai~

Wednesday, March 21, 2012

+++ BiAsAn WaRnA PeLaNgI +++

Igt x pernah aku ceritakan kami 4 sekawan ditempatkan di sekolah yg sama..sjkc dot dot dot..Selepas cuti raya cina tempoh hari kami terpisah..2 di sesi pagi & lagi 2 di sesi petang..~

Antara perkara yg bermain dlm minda aku sebelum keluarnya sebarang keputusan:
1)antara sk & sjkc
2)antara sesi pagi & sesi ptg
3)environment keje : antara pentadbiran & murid

Masih aku ingat pesan abang (aku punya 7 adik beradik..6 daripadanya adalah cikgu ) bersedialah dgn 2 kemungkinan sebelum menjejakkan kaki di mana2 sekolah..samaada :
a) pentadbiran bermasalah / murid ok
b) pentadbiran ok / murid bermasalah

Dalam tempoh menunggu keputusan, ini yg selalu aku doakan:"Ya Allah..tempatkan aku dalam persekitaran kerja yang sihat..semoga aku disenangi..bukakan juga pintu hati mereka utk mudah memberikan aku tunjuk ajar & peluang utk aku terus perbaiki diri" amiin~
Ma juga selalu pesan amalkan solat sunat dhuha..(sgt suka doa dhuha ini)..Solat sunat dhuha, byk hikmahnya..antaranya murah rezeki..dgn izin Allah, rezeki dtg dari arah yg x pernah kita sangka..~

1)antara sk & sjkc - aku lebih prefer sjkc : aku dpt...Alhamdulillah~

2)antara sesi pagi & sesi ptg - aku lebih prefer sesi ptg : aku dpt..Alhamdulillah~

3)environment keje : antara :
a) pentadbiran bermasalah / murid ok
b) pentadbiran ok / murid bermasalah
aku prefer b : aku dpt..Alhamdulillah~

pernah juga aku ceritakan di sini kebanyakan murid2nya berdisiplin..tp agak besar perbezaan antara sesi pg & ptg..mereka di sesi ptg nakalnya boleh tahan~
Apapun, di sini..guru besar sgt berhemah & lembut hati..penyelia petang yg ramah & memahami..rakan2 guru yg friendly..kerani yg sempoi & suka buat lawak mencuit hati~

Bila satu saat aku diuji bertubi2..& sampai satu masa perjalanan hidup aku lancar sekali..betul2 mengundang rasa syukur yg x berbelah bagi~
Apa lagi yg aku harapkan..aku panjatkan setinggi2 kesyukuran kepada Ilahi~
Aku sentiasa ingatkan diri..walau apa pun yg telah & akan berlaku, jgn pernah putus asa dgn rahmat Tuhan..yakinkan, Allah itu maha adil..setiap antara kita ada bahagian masing2..yg pasti, jgn pernah lupakan DIA..tika susah mahupun senang~

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
# turun 3kg lam masa sebulan tanpa jog n exercise.hidup tanpa gaji punya pasal~

# pernah waktu tolong kerani buat keje admin di pejabat..ternampak buku "kebenaran balik awal utk murid" yg parents isi sebelum bawa anak mereka pulang..di bahagian "sebab"..ini antara apa yg mereka tuliskan : sakit pulut..aduyahai..terkekek2 aku baca yg ni..yg lagi parah, sakit otak..adeyh~sabo je la.. (--")

~ampun ye kwn2..lambat sket aku bw~

Tuesday, March 13, 2012

+++ hAnYa KeRaNa AkU aNaK pErEmPuAn +++

Hanya kerana aku anak perempuan, aku tidak diberi peluang bila aku suarakan keinginan utk memiliki lesen kereta selepas spm..kata abah,"bg peluang pada abg2 & adik2 lelaki kamu dulu"..abah juga tidak pernah memberi peluang pada aku utk belajar sendiri di rumah..aku cuma mampu berdiam diri~

hingga akhirnya bila aku punya pekerjaan, aku terpaksa curi peluang kerana masa sgt mencemburui..tp aku sgt berpuas hati kerana semuanya aku gunakan duit hasil titik peluh sendiri..juga bila aku sgt memerlukan kereta,aku uruskan sendiri dgn bantuan & nasihat teman2 di tempat kerja~

dgn zero knowledge & x yakin diri terus drive di kl, mcm2 perkara aku lalui..ma & abah sentiasa risau & kurang yakin aku mampu survive di tgh kota riuh begini..dgn jalan bersimpang siur flyover di situ sini..mungkin pada awalnya aku juga tidak yakin diri..tp aku tiada pilihan lain..aku xkan tahu kemampuan selagi aku tidak cabar diri..lagipun pada siapa lagi utk aku berharap..bagaikan nenek dikejar anjing, lompat pagar pun mampu dilepasi..itu pengibaratannya aku di sini..& Alhamdulillah sudah genap 2 tahun aku drive sendiri~

Alang2 sekali lagi diberi peluang mencari rezeki di sini..akan aku gunakan kesempatan utk explore jalan2 & tempat2 menarik di sini..mmg seronok sekali sekala menyesatkan diri..daripada situ byk jalan baru aku kenali & buat aku teruja utk cuba & cuba lagi..sekurang2nya bila akhirnya aku pulang berbakti di tempat sendiri, aku mampu berkata aku kenal tempat itu & tempat ini~ ^^

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

# Sgt byk hal aku peningkan awal tahun ni..mati2 aku igt lesen expired bulan 2 tahun depan..rupa2nya bulan 2 tahun ni..itu pun bulan 3 baru aku sedar lepas sorang junior tegur..confident sebulan aku drive lesen mati~ (--")

# lelaki chipsmore itu muncul lagi..enuf is enuf..apa dia igt aku ini tempat persinggahan.sila pergi jauh dari hidup aku,aku xnak tgk muka kau lagi!!~

# Sebelum balik kg bercuti,sempat luangkan masa bersama blogger Jue. Jue,mekasih temankan aku berangan2 di IKEA tempoh hari n jgn segan2 nak ajak aku keluar lagi lenkali~ ;p

# Pada teman2 yg hairan kenapa aku jarang muncul dgn entry baru..utk pengetahuan,aku cuma update entry seminggu sekali saja...tiap blogger punya cara yg berbeza,kan..aku punya sbb tersendiri & aku lebih selesa begini..& ketahuilah betapa aku sgt menghargai kalian yg sentiasa menyokong aku di sini~ =)

Tuesday, March 6, 2012

+++ TeKaD YaNg SaMa +++

Sejak kebolehan aku dipertikai & dicabar lebih kurang 10 tahun yg lalu..aku tekad keluar dari negeri sendiri & berdikari di tempat org..walaupun aku punya lingkungan kwn yg ramai di sini namun aku sebenarnya tetap sendirian..mau x mau aku perlu punya sense of indipendence yg tinggi~

Hingga saat ini, aku masih punya pendirian yg sama..walaupun beberapa kali aku goyah di pertengahan jalan..walaupun beberapa kali aku tersedar di pertengahan malam menangis tersedu sedan..sedikit demi sedikit aku mula menghargai setiap hikmah yg aku perolehi..utk kesekian kalinya aku yakin diri..belum masanya utk aku betul2 pulang..bila aku fikirkan kembali..once aku sudah berada dlm comfort zone..pasti sukar utk aku keluar & kembangkan potensi diri..masih belum cukup..aku mahu kutip sebanyak mungkin pengalaman..gali sebesar mungkin peluang~

Aku kutip beberapa cebisan kisah silam sbg pedoman..aku jadikan insan2 hebat yg pernah aku jumpa dlm perjalanan sbg pembakar semangat juang..(peluang mengenali mereka ini memberi kesan yg cukup besar dlm hidup aku hingga kini) & tidak lupa juga aku jadikan mereka yg pernah mempermainkan hati & perasaan sbg kekuatan utk aku buktikan bahawa aku bukan perempuan lemah spt yg mereka yg sangkakan..~

Setiap kali aku membaca perkongsian kisah suka duka teman2..ia juga mengingatkan aku pada kisah suka duka diri sendiri.. ia juga mengingatkan aku, setiap kali aku 'jatuh terduduk'..pentingnya keyakinan diri pada Tuhan,sokongan moral keluarga & teman2..namun ia terpulang pada aku sendiri selama mana utk aku terus meratap sepi..& aku sering percaya, tidak perlu terlalu lama..aku perlu bingkas bangun & melangkah kembali..ia akan berlaku beberapa kali, hingga akhirnya aku lali & kebal sendiri..~

2008 > 2009 > 2010 -----> dlm tempoh 3 tahun ini aku paling byk lupa diri & diuji~antaranya ini apa yg terjadi~

2011 -----> turning point.bermula Jan 2011 aku berhenti berjoli..berhenti tgk wayang, berhenti shopping..aku byk menyendiri..bagaikan berlaku 'tsunami' dlm hidup aku.aku lumpuh emosi~

2012 > 2013 > 2014 -----> tahun utk aku perbetulkan kembali keadaan,terus bangkit & kukuhkan diri~

Ada sesuatu yg perlu aku capai sebelum mencecah umur 31..& aku masih punya 3 tahun utk itu, termasuk tahun ini..semestinya ia bukan soal kahwin..kecuali jika dlm tempoh itu DIA menghendakinya..tp selagi ia x berlaku..aku masih lagi seperti ini. Andai aku masih dipanjangkan umur & masih lagi seorang blogger,akan aku kongsikan dengan kalian semua..itupun kalau kalian masih setia bersama aku~ ^^ cuma sbg peringatan buat diri sendiri, aku hanya mampu merancang, namun segalanya, DIA yg tentukan~

Nota kaki :
Kalau tiada aral melintang, cikgu2 waktu praktikal dulu mengajak aku menyertai satu hari percutian ke Singapura Julai nnt..Universal studios : hollywood theatre, new york library, sei fi roller coasters, ancient egypt vintage car ride, the lost world waterworld, far away 3D, water boat ride = rm250..
Aku anggap ini sbg reward utk diri setelah sekian lama aku x bersuka suki..mudah2an plan ini menjadi.InsyaAllah~

Tuesday, February 28, 2012

+++ OLiViA +++

Sepanjang 4 tahun di uni aku x pernah punya kwn ala2 tomboy..hingga saat aku menjejakkan kaki di ipgkba..Olivia namanya..kami mula berkenalan di dewan pendaftaran..siapa sangka kami sekelas..dlm kelas aku punya geng sendiri..sama juga dgn dia..tp bila saja ada aktiviti luar,kami selalu lepak & habiskan masa bersama~

dia pendengar yg setia..dia penasihat yg hebat juga..walo kami berlainan agama aku selesa dgnnya..sgt sempoi & cool orgnya..boley aku kategorikan macho juga..apa x nya, suka berambut pendek & berperwatakan mcm lelaki..dia ini sebenarnya bukanlah tomboy..sbb itu aku cuma katakan ala ala tomboy..punya perwatakan sedikit berbeza & sedikit ganaz juga~ =p

Aku suka jadikan ini sbg satu kenangan.Aktiviti luar terakhir sebelum kami menghabiskan setahun pengajian..aktiviti tidak sepadat biasa..byk masa utk kami bersenang2.Sambil menunggu bas utk membawa kami pulang,semua sibuk berposing sakan di tepian pantai..tp aku sendirian melayan perasaan merenung jauh ke laut dalam..ada sesuatu yg membebankan jiwa aku pada waktu itu...tiba2 dia muncul di depan..~

"hye cik adik..jauh termenung..sudi ikut sy jalan2"..

aduh..sgt comel dia ni..drpd nak bergenang air mata melayan perasaan terus tergelak aku dibuatnya..kami jalan berdua-duaan menyelusuri pantai..waktu itu dia sdg enak menikmati ais krim..dia hulurkan utk aku rasa sama..aku cuba gigit sedikit..selalunya mmg begitu dgn kwn2 perempuan yg lainnya..tiba2 dia berkata, "eh, ko pegang la sendiri..nnt org kata kita be-romantik pula"..tergelak besar aku..dia ni mmg mcm lelaki gayanya..kwn lain yg nampak ada juga yg gurau2 menegur,"korang ni bercinta ke apa?"..haha..aduh..err,aku bukan les ye kwn2~ =p bila aku nampak runsing,dia suka tumbuk bahu aku n tanya,"hey, ko ok ke?"..dia ni mmg sgt caring orgnya~ Oh, aku sgt teringin melihat dia berambut panjang..bila diajukan pada dia, dia gelakkan saja sambil menjawab,"aku kan rockz!!"..haha, ada 2 saja~ ;p

Ada satu perkara yg sgt aku kagumkan..dia sgt byk tau tentang Islam..kdg2 aku berharap dia diberi peluang itu..peluang utk merasa nikmat Islam..mana tau,kan..aku cuma mampu doakan saja~ ^^

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


~Sal love Oli~ *ayat bikin kontroversi..haha..ya, aku mmg syg Oli..aku syg Oli sbg kawan~ ^^

@sgt seronok bila punya bermcm jenis kwn yg mewarna warnikan kehidupan~ ^^

@sedikit busy sekarang..nnt slow2 aku bw ye kawan2..jaga diri semua!~ =)


Sunday, February 19, 2012

+++ ReDaH SaJa+++

Allah tempatkan aku 4 sekawan ke sekolah yg sama..seorang sudah berumahtangga..jadi tidak menjadi hal buat dia..tapi yg lagi dua tiada kenalan atau sedara mara..tiada kereta pula..tidak banyak pilihan, mereka masuk ke sebuah apartment lama..sgt murah harganya..rm250 (3 bilik)..bunyi apartment itu mcm gah saja..tp mcm aku katakan td,ianya apartment lama..bersesuaian dgn kemurahan itu..bygkan saja tahap keselesaan,kebersihan & keselamatannya..mereka ajak aku tinggal bersama..tp aku tidak selesa..rumahnya tingkat.5, tiada penghuni sebelumnya,lantai simen saja, sgt berhabuk pula..apapun xde di dlmnya..memandangkan aku punya kereta,pilihan aku lebih sedikit pastinya,maka aku katakan pada mereka aku ingin cuba cari yg lain terlebih dahulu~

Sambil mencari..aku tompang seketika di rumah Cik Dill..hampir sebulan aku di sana..segan pula rasanya..dlm tempoh itu aku cuba mencari bilik utk disewa..seharusnya bermcm ragam & ceritanya..aku tau byk risikonya tp sekurang2nya aku mencuba..~
@ Rumah pertama : semuanya nampak ok..persekitaran, keselamatan, parking, kemudahan..soalan terakhir yg aku tanyakan,"di sini ada apa2 peraturan x?" jawab si penyewa : "oh, hujung minggu kdg2 teman lelaki sy dtg tgk tv,mkn2..tp xdela sampai bermlm"
~dlm hati : ok, sekian terima kasih~
@Rumah kedua : buat appointment, confirm aku mau ke sana,40 minit drive dari Keramat..elok2 sampai di sana, " Sis, maaf ya, baru je td ada org dtg tgk & terus byr deposit"..terduduk aku dibuatnya~
@Rumah seterusnya : Pernah aku ceritakan dlm entry circle of friends : minah rock gayanya..ada kwn di rumah rambut berkaler bertindik sampai dua tiga..harusla geleng kepala dibuatnya..~

Namun bila aku fikir2kan kembali..ada baiknya aku menyewa bersama kwn2ku tadi..lagipun xnak nnt kerana terdesak cari tempat tinggal..aku tersalah pilih & merana sendiri..teringat 3 tahun pengalaman menyewa dengan bermcm karenah manusia..ada yg sampai buat aku sakit jiwa..lebih baik aku redah bersama mereka yg sudah aku kenali buat seketika..walopun dlm keadaan x selesa..dlm keadaan sekarang aku sebenarnya tiada pilihan juga..dengarnya bulan 5 baru dpt gaji!! *pengsan* aku ibaratnya makan pakai apa yg ada..cobaan~ kesimpulannya aku redah & tawakkal saja~

Aku terima semua cabaran ini dengan redha..kerana aku tau masa aku akan tiba..aku mohon smoga Allah permudahkan segalanya~

@ Soalan di entry lepas:
(Aquila Farras Naufalsyam : cuba teka yg ini murid lelaki ke perempuan ;p )
mekasih pada sume yg meneka~ ^^..yg teka lelaki tu..anda tepat sekali..aku suka jwpn kueh bakar..siap bg maksudnya sekali~
kueh bakar : "Aquila dlm bahasa Latin maknanya helang.maka anak kacuk itu lelaki ahakss"
Dwaty : "dari nama pun dah boleh tahu mesti anak2 org kaya"..
mmg betul pun Dwaty..majoriti kat sekolah ni anak org berada..kebanyakannya anak peguam, doktor pakar, engineer, architect, manager, director, designer, businessman, accountant, group chief financial n mcm2 lagilah..x terkecuali anak CEO~ jadi sila bayangkan betapa kuatnya pibg deorang..~

@Kereta aku dicalar!!!~ (--")..dari pintu belakang ke pintu depan belah kiri..siap buat garis mcm ombak lagi..aku agak budak yg buat keje ni kalah pertandingan gores & menang..x dpt aku kenalpasti ia berlaku di sekolah atau di rumah sewa..aku nak gelabah lebih pun, mende da jadi..harusla tercalar juga hati..tp tetap cool n steady~

Monday, February 13, 2012

+++ BuDaYa KeRjA +++

Di sini samaada kamu pakai selebet atau pakai cantik..xde sapa nak peduli..di sesetengah tempat yg katanya mengikut arus, bila pakai cantik dipuji, bila pakai selebet dikeji..benar, usah pedulikan & jadi diri sendiri..tapi usah nafikan juga, persekitaran sedikit sebanyak mempengaruhi emosi..~

Apa yg aku perhatikan juga, sgt jarang dpt aku bertegur sapa dengan guru2 lainnya..masing2 buat hal sendiri..ada pros n cons budaya kerja begini..tp secara jujurnya jika diberi pilihan, aku memilih yg ini..lagipun mereka nampak saja begitu..tp bila bertanya & minta tunjuk ajar, mereka dgn senang hati membantu~

Aku pernah bekerja dlm environment fast pace job nature..selalu tersepit dlm ruang masa yg menyesakkan jiwa..juga dikelilingi mereka yang bermuka2..bila akhirnya aku beralih arah & tercampak dlm persekitaran seperti ini..sudah tentu aku suka..~ Teringat kata2 seorang senior di office lama..once kau pernah dicampak ke dalam 'mulut buaya'..atau tempat yg diibaratkan mcm 'neraka'..bila kau keluar,kau pasti boley survive di manapun kau berada..ya, aku setuju dgn kata2nya~

Bukan bermaksud aku sudah bebas dari tekanan jiwa..tapi sekurang2nya aku sudah boleh menarik nafas lega..walaupun aku terus diuji dari sudut lainnya..~

@Beberapa kali singgah uia melepas rindu, pasti aku terserempak kwn yg tgh buat master..masuk kali ni da 6 org aku terjumpa..adakah Tuhan bg hint utk aku sambung sama..err, bukan dlm masa terdekat pastinya~

@Antara nama murid yg aku suka : ^^
-Shelby Adora Lim Sze Ern
-Aquila Farras Naufalsyam ( Cuba teka yg ini murid lelaki ke perempuan ;p )
-Ace Caneda Camasis
-Cherish Annabelle Lee Eling

Monday, February 6, 2012

+++ CiRcLe Of FrIeNdS +++


Sejak beberapa tahun yg lalu aku telah membina jaringan persahabatan dalam pelbagai bidang di kota riuh ini..walaupun aku 'keseorangan'..aku sebenarnya tidak keseorangan..kalian faham,kan~ ^^ ..kwn dtg & pergi itu perkara biasa..tp yg mana tetap setia..aku hargai seadanya~ =) & sejak aktif dalam dunia blog setahun yg lalu..aku mula membina jaringan sahabat alam maya pula...mulanya aku menulis sekadar suka2..utk kenangan di masa tua..tapi bila akhirnya terbentuk satu jalinan persahabatan akrab antara mereka, ia betul2 buat aku rasa teruja..membaca kisah suka duka & perkongsian hidup mereka buat aku membuka mata..& buat aku bersyukur apa adanya..~

& x pernah aku sangka akan ada pertemuan dgn sebahagian kecil dari mereka..ternyata yg aku temui ini sempoi2 belaka..x sedar diri sebenarnya da tua..tp berada dlm lingkungan mereka buat aku rasa muda seketika~ ;p

@Perjumpaan kecil blogger area Selangor (04/02/2012) :-
Mekasih buat host majlis : Hanie n Jue & Zuan yg sporting amat..juga Juliet Ira yg mencadangkan nama..siyes segan sebenarnya..~ juga pada blogger2 lainnya..kalian sgt memeriahkan suasana~ ^^

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++





@Ada beberapa blogger yg sgt teringin aku nak jumpa~~~
@Harini Ira temankan aku teruskan pencarian uma sewa area Puchong ..jumpa satu iklan menarik di ibilik.com..beria cari..bila sampai, aku & Ira terbeliak biji mata..minah rock gayanya..ada kwn di rumah rambut berkaler bertindik sampai dua tiga..aku & ira geleng kepala..sekian terima kasih saja..~
@Sesiapa berminat dgn e-cerpen, boley terjah blog Ayie Abas : ada cerita menarik utk dikongsikan
~Ombak di jiwa~ ada sedikit kelainan katanya..nak tau apa dia..jemput ke sana ya~