Tuesday, May 31, 2011

+++ ZaMaN nEk bEsKaL +++

Skola rendah..bonceng beskal ngn abg..abg ada sorang kwn baik..namanya Nazru..abg plak namanya Nazri..mmg seswai sgt la tu..adik kwn baik abg plak kwn baik aku..kami mmg kamcing..ada satu pengalaman yg x dpt aku lupakan sampai hari ni..~
ada satu hari tu kami berempat odw balik dari skola..aku & kwn baik dibonceng abg masing2..sebelah menyebelah..aku asyik bergurau senda dgn kwn baik aku tu..tanpa menyedari di depan ada bonggol..abg pulak agak laju..aku jatuh terlentang ke belakang ~ penuh gaya..aduh..buruk betul..harus kene gelak ngn sume (--")

Darjah 6, abah belikan aku beskal..kaler merah..seronok bukan main aku..masa tu selalu ada kelas tambahan mlm..pakat dengan kwn2..sume cuak sbb kene lalu dua dusun yg dikatakan agak 'keras'..sume pecut x hengat!

Aktiviti feveret ptg2..pusing2 jalan kg dgn sepupu kesayangan..dah habis pusing jalan kg..pegi pulak explore jalan baru kat kg sebelah..

Sekolah menengah..zaman dugaan in terms of pengangkutan..skolah aku tu terletak jauh ke dlm..nak keluar dari rumah aku ke jalan besar pun dah cukup teruji..biasanya aku akan tunggu bas sekolah di satu wakaf sebelum pekan peringat..sebelum jam 6:30 pagi..selalunya abg akan hantar..kalau terlepas bas..aku terpaksa ambil teksi ke pekan Melor..dan amek teksi lagi sekali ke Pdg Raja..nak ke Pdg Raja tu teksi agak kurang..kalo berjanggut tunggu teksi x dpt..aku akan masuk jalan kaki lebih kurang 15-20 minit..

Nak balik pulak..kalo bas xde..belajan kaki ke Pekan Melor..( 15-20 minit ),lepas tu nek teksi sampai pekan Peringat..lepas tu tunggu pulak teksi dari pekan Peringat ke Padang Mokkan..jugak laluan yg x diminati teksi..kdg2 tepon abg atau abah dtg amek..kalo deorang xde..berjanggut pun berjanggutla tunggu teksi..da dpt teksi..berenti di jalan Yunus Sawmill & jalan kaki lagi masuk ke jalan kg (15-20minit)..ada dua jalan yg boleh aku pilih utk balik rumah..melalui jalan sebelah sungai yg byk rumah atau sebelah sungai & sawah padi..biasanya aku akan ikut yg sawah padi..kdg2 dlm cuaca panas terik..aku termenangis sendiri..mengenangkan sampai bila aku harus begini..masa skola dulu aku mmg itam legam~

Naik tingkatan 5..sgt lega bila sepupu offer ke sekolah bersama..kebetulan mak dia mengajar di sekolah berhampiran..dan dia pulak mmg satu sekolah dgn aku..tp utk ke rumah dia..aku perlu kayuh beskal melalui tanah perkuburan sebelum jam 7 pagi..harus seram sejuk..dibuatnya hari x bernasib baik bila rantai beskal tercabut..tidaaak!

Itula kisah aku dan beskal~

7 orang ong gedek gedek~:

AmBo said... [Reply to comment]

huhuuu~~

Republic Aku said... [Reply to comment]

ai...dah habis subuh pun takut gak...hantu dah tido time tu....

dill said... [Reply to comment]

terasa letih bile bace pengalaman sal nak ke sekolah. bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.

Allah ma'ak.

dill.

Omaq oTai said... [Reply to comment]

berjanggut tngu teksi??agak2 ada x janggut tu skrg??hehe

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Beyie : Heheee

Republic Aku : Cuak kot2 ade hantu sesat yg masih blom tido..haha

Dill : Yep..bersusah dahulu..bersenang kemudian =)

Bart : hahaha... =p

Aimi dan Pakcik Hashim said... [Reply to comment]

giler jauh sekolah ko
haha

aku dulu jalan kaki ja

sekolah menengah aku naik bas

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Kapten : tau xpe..terseksa jiwa raga aku tiap kali nak g n balik skola..tp kerana ilmu..kugagahkan jua..cewah~