Wednesday, September 14, 2011

+++SbG MaNuSiA,aKu SaYaNg PaDaMu+++

Aku punya sorang teman..belajar di salah sebuah universiti luar negara..
ada rupa, bijak pula (mestila bijak..kalo x,xdela lanjutkan pelajaran ke sana dlm jurusan hebat)..aku pernah dengar sorang kwn aku berkata..kalau belajar di sana..samaada kau akan menjadi seorang insan yang makin teguh imannya, atau kau akan menjadi salah seorang dari 'mereka'..

Iye, dia sendiri pernah buat pengakuan ikhlas, bahawa hidup dia sangat 'bebas'..betul-betul 'bebas'..'perkara itu' sudah biasa bagi dia..& pernah bila dia pulang bercuti, kami keluar..waktu tu aku period..jd mmg dari pagi sampai petang ke situ sini bersama..& obviously dia x sembahyang..haruskah aku terkejut?..buat apa aku nak terkejut..aku cuma sedih..sedih sgt dengan jalan hidup yg dia pilih..~

Kwn aku pernah ckp, "ko ubahla dia Sal..besar pahalanya kalau dia kembali semula.."Sejujurnya...aku x mampu..x semudah filem Syurga Cinta.. aku bukan seperti cikgu Syuhadah yg berjaya mengetuk pintu hati Irham utk kembali ke dunia nyata..kembali pada Penciptanya..~

Setiap kali teringatkan dia..pasti aku sematkan doa..mudah2an Allah hembuskan kembali hidayah padanya~ Orang kata..kalau kita x mampu nak ubah seseorang..paling2..kita doakan dia,kan..
~hanya doa yg mampu aku panjatkan utk kamu....~


Bagi pembaca novel...pasti kamu kenal benar dengan sepotong nama ni..Ramlee Awang Murshid..novelis thriller terkenal di Malaysia...aku nak petik satu ayat dalam novel Bagaikan Puteri.. ayat yang bisa luruhkan jantung dan hati bagi sesiapa yang tahu menghayatinya..

"Sebagai manusia, aku sayang padamu.."

Ya, sebagai manusia, aku sayang pada kamu..wahai teman..~
Mudah2an satu hari nanti kamu 'kembali'..'kembali' pada DIA~

97 orang ong gedek gedek~:

sleeping_maniac90 said... [Reply to comment]

insyaAllah kak..
hrp2 dia nk berubah huhuhu

dill said... [Reply to comment]

sama-sama kita berdoa supaya dia kembali kepada jalan Ilahi.

dill.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@sleeping_maniac90
InsyaAllah~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dill
mudah2an~

Tukang Karut said... [Reply to comment]

sayang pada aku jugakkah?

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Tukang Karut
iye tk, sbg manusia,sbg kawan, sebagai saudara seagama..aku sayang padamu~ ^^

ORLANDO AHMAD said... [Reply to comment]

sama-sama kita berdoa supaya dia kembali kepada jalan Ilahi...
(ayat sape ntah Gua copy and paste)..lalalalla..

kite cuma mampu doa dan berusaha, Allah yang beri hidayah, moga die diberi hidayah, aminn

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ORLANDO AHMAD
waduh..kamu berdua mmg sehati sejiwa ya..wiwink ~
Iye..hidayah itu milik Dia..& hanya Dia yg berhak menentukan siapa yg patut memilikinya~

khaifaiz said... [Reply to comment]

teman yg terbaik adalah teman seperti anda..


nak kawan boley... hehehe

dill said... [Reply to comment]

@ORLANDO AHMAD: peniru! copy cat! copy ciken! copy ninja kakashi!

ayat tu copyright saye tau!

ngee~

dill.

Tukang Karut said... [Reply to comment]

@dillmemang sangat sepadan mereka berdua ni kan cik sal! macam pinang dibelah dengan kapak... hoho...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khaifaiz
Time kasih..Khai da mmg kwn Sal kan~hehe ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dill
aha..x tau..xtau..
habehla encek Orlando..cik Dill da kuarkan tanda seru tu sume..haha~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Tukang Karut
iye..sepadan sangat..maka elok benarlah nanti sesudah kawen mereka pergi honeymoon ke pulau sipadan..~ hoho

Bidadari Syurga said... [Reply to comment]

.kalau kita x mampu nak ubah seseorang..paling2..kita doakan dia,kan..~hanya doa yg mampu aku panjatkan utk kamu...

suka yang atas tu...

p/s: kesan ayat 'sebagai manusia aku sayang padamu' tu beri impaks yang tapat bila kena pada masanyakan...?

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Bidadari Syurga
mekasih bidadari~ ^^

novel tu sgt best..& ayat tu yg paling tinggalkan kesan buat kite..sgt suka..~

iye, bila kena masanya..sgt memberi impak~ =)

Bigdaddyz said... [Reply to comment]

cubaan dan dugaan kerap kali datang bertandang cuma kita kuat atau tidak sahaja...insyaallah dia pasti bosan dgn apa yg dia lalui...dia pasti stop juga satu hari nanti...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Bigdaddyz
moga dia cepat 'kembali'..risau dia terus hanyut dengan dunia sendiri..~ mudah2an saat tibanya satu hari yg dimaksudkan itu..masih blom terlambat buatnya~

eita said... [Reply to comment]

insya allah...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@eita
=) InsyaAllah~

ILA HonEyBuNNy said... [Reply to comment]

sama2 la kita semua berdoa agar dia berubah...

sayang kamu...;-)ehhehe

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ILA HonEyBuNNy
terima kasih..sgt hargai..sama2 doakan temanku itu~

sayang kamu juga~ ^^

EZAN IDMA said... [Reply to comment]

manusia berubah kan. tp kan tak slh kalo mencuba ubah dy kan. ape2 pon moga tuhan rahmati kita semua dan tunjukkan jalan yg benar. aminnn

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@EZAN IDMA
Iye, mmg x salah..tp juga bukan sesuatu yg mudah..kene ada caranya..& bukan semua org mampu lakukannya..iye, aku pernah cuba, tp sayang..dia tetap dengan pendirian yg sama..~ jd hanya doa yg mampu aku panjatkan utk dia..~

Umie Artoqiemie said... [Reply to comment]

moga dia sedar. Amin.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Umie Artoqiemie
Amiin~

teha said... [Reply to comment]

amin :) semoga die kembali ke jln yg benar :)

khairul akmal bin azman said... [Reply to comment]

nak pinjm novel leyh?

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khairul akmal bin azman
boley..boley~ ;)

khairul akmal bin azman said... [Reply to comment]

hehe..kene charge ke?

Mohd Izzar said... [Reply to comment]

insyaallah. semoga terbuka pintu hati si dia.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khairul akmal bin azman
ouh..xdenye nak charge..tp kan..errk..buku tu skrg kat kg..x bwk sini..eheh~ (--")

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Mohd Izzar
InsyaAllah..itu yg diharapkan..~

budakijaupendek said... [Reply to comment]

pengalaman bg sy..yup, hidup disana sangat bebas.
dan kita yg disni, tak usah mengutuk yg disana.
kerana andai kata kita juga disana, mungkin kita boleh jd yg lg teruk.
chil! =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@budakijaupendek
mengutuk? tidak sama sekali..siapa kita utk mengutuk..semuanya bergantung pada kekuatan iman dlm diri..aku syg kwn aku yg sorang itu..aku ikhlas mendoakan agar satu hari nnt dia 'kembali'..ini juga sbg peringatan utk aku sendiri..bahawa sesiapapun pasti diuji..walau di manapun kita berdiri..~

nelly said... [Reply to comment]

sangat suka entri ni .
:)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@nelly
mekasih Nelly~ =)

ABU said... [Reply to comment]

kita doakan jak dia kembali kejalan yang benar..aminn..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ABU
tq Abu..amiin..~

blog-tips-kurus said... [Reply to comment]

ai sayang abg RAM tu jugak. boleh kan? lalala!

*doakan utk dia..

cik pha said... [Reply to comment]

insyaAllah Allah mendengar doa hambanya..setiap jalan y dipilih semuanya ada penghujung..yang menjadi tanda tnya...samaada berakhir dengan kebaikan @ sebaliknya :)

hanaahmad said... [Reply to comment]

susah, tapi tidak mustahil untuk sama-sama membantu. semoga berjaya semuanya. aku doa juga untuk kamu.

anayue said... [Reply to comment]

bersama-samalah kita berdoa agar pintu hatinya kembali terbuka,, dan jadikanlah ianya sebagai satu peringatan serta teladan~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@blog-tips-kurus
siapakah abg RAM itu? lalala~ ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@cik pha
iya, itulah lumrah perjalanan sebuah kehidupan..samaada berakhir dgn kebaikan @ sebaliknya..~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@hanaahmad
ia..pastinya tidak mudah..
..mekasih Hana~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@anayue
kisah begini nyatanya satu pengajaran & peringatan untuk kita terus berusaha menjaga & memperbaiki diri~ sesungguhnya Allah itu lebih mengetahui..~

taliff said... [Reply to comment]

Sekurang-kurangnya kita berdoa kepada yang Maha Esa.

sebagai Manusia, aku sayang kepada semua manusia.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@taliff
"Sebagai manusia, aku sayang padamu.." =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Ucapan terima kasih x terhingga buat kwn2 yg turut sama mendoakan temanku itu..Barakallahufikum'~

Waqheh said... [Reply to comment]

doa dan terus berdoa..jgn putus berharap...nur hidayah akan muncul sebelum kiamat..insyaAllah

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Waqheh
itu yg paling kuharapkan~
kupinta agar nur hidayah itu akan bersinar sebelum berakhirnya segala~

dwaty said... [Reply to comment]

sal... memang ramai org macm ni... jagnkan luar negara... ke luar kampung @ bandar 2 negeri pun dah terlalu 'bebas'... semoga saya dijauhkan... yelah saya pun sekarg berada di luar negeri asal... hehe

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dwaty
iye..tau tu..x kire di manapun berada,mmg ramai yg mcm tu..cuma sy sedih dgn kwn sy ni sbb dia diberi peluang yg x sume org dpt..melanjutkan pelajaran ke luar negara dlm jurusan yg mmg ramai org idamkan..sy penah dengar, kalo amek jurusan medic, dia akan lebih dekat dengan Tuhan sbb dia belajar lebih detail tentang kejadian seorang insan..proses kelahiran sume tu..kalo yg betul2 menghayati..pasti terkesan di hati betapa hebatnya kuasa Tuhan..

apa2 pun, sumenye peringatan utk diri sendiri..peringatan utk memanjatkan kesyukuran atas pemberian hidayah dari Tuhan..~

Saiazuan said... [Reply to comment]

cinta.. tak mudah.. slalu kecundang, tp tak pernah putus asa.. :)

muhamad hanif said... [Reply to comment]

oh,

mungkin taklama lagi berubah lah tu.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Saiazuan
ya..jgn pernah putus asa!~ =)
pasti akan tiba masanya~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@muhamad hanif
ya, mungkin..dgn izin Allah~

norh said... [Reply to comment]

moga dia mendapat hidayah dariNya..

suha said... [Reply to comment]

berdoalah,Allah maha mendengar (^_^)



jap,ape dah tjuk novel yg ade ayt neh?

suha said... [Reply to comment]

ok,awk dh bitau pon novel ape =_='

H.J said... [Reply to comment]

hurm..jangan lah putus asa dalam berdoa agar dia berubah

syahirooAhmad said... [Reply to comment]

saya pun ada kawan gtu... tapi skg nga pikir macam mane nak basuh dia secara halus halusan.. kalau tegur direct kan terasa..

Mrza said... [Reply to comment]

dalam diri stiap org pasti ade prasaan utk berubah. soalnya ke arah lebih baik atau buruk. huhu.

gedek! said... [Reply to comment]

Doa adalah paling power...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@suha
Ya, sesungguhnya DIA maha mendengar~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@suha
Novel 'Bagaikan Puteri'..ditulis oleh Ramlee Awang Murshid~ ^^...ekceli cite tu ade byk siri. bermula dengan:
1)Bagaikan Puteri.
2)Cinta Sang Ratu.
3)Hijab Sang Pencinta.
4)Cinta Sufi.
5)Sutera Bidadari.

byk tul kan..sy pun blom sempat nak folo sume.baru sampai siri ke-3.tp mmg berbaloi2..~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@H.J
baek!xkan putus asa!~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@syahirooAhmad
Sy penah gak cuba tego secara halus tp x cukup berkesan..pernah gak berdebat sket tp org ckp dgn org mcm ni x ley berdebat, pasti dia je nak menang..aduh, mmg x reti..sbb tu sy ckp sy hanya mampu berdoa utk dia~ kalo dia tu bukan kwn sy, mmg biarkan dia dengan jalan yg dia pilih, tp dia kwn sy..& sy syg dia..mohon sgt agar satu hari nnt dia berubah~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Mrza
sgt setuju! huhu~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@gedek!
ya uncle..sgt power~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@norh
InsyaAllah~ =)

dhiera said... [Reply to comment]

semoga dia akan berubah~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dhiera
iya..sgt kuharapkan~

bloghok said... [Reply to comment]

sbg manusia,aku syg padamu..kifkifkif

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@bloghok
sbg manusia..aku syg padamu jua~ ^^

alif haris said... [Reply to comment]

ngee suka cerita syurga cinta tu :)

btw semoga teman itu kmbali ke jln Allah :)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@alif haris
suke juge cite itu~ ^^
InsyaAllah~ =)

^baju kurung^ said... [Reply to comment]

sbg manusia jgak, kita kna tgur cra baik.. usaha, dan doa.amin, moga berubah

bunga said... [Reply to comment]

berdoa..dan terus berdoa..insyAllah semua akan baikk.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@^baju kurung^
pernah cuba..tp mmg x terdaya..dia seolah2 menafikan segala..hanya doa yg termampu~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@bunga
InsyaAllah~ mudah2an~

chiLleD...!! said... [Reply to comment]

kita tegur kerana kita syg..

zati embong said... [Reply to comment]

sal tegurlah dia,dgn cara yg baik.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@chiLleD...!!
betul tu..kerana syg, maka kita tegur~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@zati embong
dah Jat..tp x semudah yg disangkakan~ dia seolah menafikan segala~

Miz Novexx said... [Reply to comment]

doa tu senjata kita orang islam... banyak2kan berdoa ye
ohh citer bagaikan puteri tu memang best!!! (^__^)V

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Miz Novexx
baek!~ =)
best kan cite tu!!..tp x sempat folo sampai abes..byk ngat sambungannya~

Saiazuan said... [Reply to comment]

doa lah :)

sifu im said... [Reply to comment]

ececeyy..sy yakin kak bleh jadi cm cikgu syuhadah..muka pon dh ade lebiy2 kurang..hehe

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Saiazuan
itu pasti~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@sifu im
Ahahah..kalo jadik kenyataan..Im org pertama akak jemput dtg kenduri~ haha! =p

Iz.Eusof (Abg Stalker) said... [Reply to comment]

sal,cuba la tgur..tegur jgn sound direct,cuma perli ke..berkias ke. :) teguran yg sdp telinga mendgr.selemah2 iman tegur la dlm hati.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Iz.Eusof (Abg Stalker)
Sy x cukup kuat utk menegur dia bang..=/ penah berkias tp mmg x berkesan~ (--")..jd hanya doa yg mampu sy panjatkan~

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

cuba tarik si sia perlahan2...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Suhami Ahmad
huhu..tok..penah cuba..tp x termampu..sal x cukup kuat..ilmu pun kurang bila nak berdebat ngn dia..ada2 saja alasannya~ =/

a.samad jaafar said... [Reply to comment]

ramlee awang murshid... kebetulan tgh baca novelnya '7 nyawa'.. paling suka novel Satu Janji sbb ada kaitkan dgn tempat saya belajar dulu..hihihi.. pastu, lama tak membaca novel.. hanya baca novel yg berat.. tak pernah baca bertemakan cinta.. tak boleh 'masuk' langsung..

komen utk n3 :
sebagai teman kita patut menegur..jgn biarkan dia terus hanyut..Cuma, jika dia masih belajar di sana.. peluang merubahnya barangkali begitu payah..cuba lagi selepas dia tamat pengajian.. dua teman yg berkawan kerana Allah nescaya diberkati Allah..

syukur kalau dah boleh membaca n3 saya..dan saya akan masukkan blog ini dalam list blog yg harus saya jenguk..t kasih