Monday, September 19, 2011

+++ GeLaP vS cErAh +++

Jika ditanya ibu mengandung..pasti majoriti jwbnya mau anak berkulit cerah..kecuali kalo da kuanya mmg gelap..maka perlulah terima seadanya,kan..Ahah, x kisah cerah atau gelap..tiap org punya pandangan tersendiri..~ ^^

Tp ini ikhlas apa yg aku rasakan..~

Waktu dilahirkan dulu aku ni boleh digolongkan lam kategori gelap..dahla gelap..mata sepet pulak tu..adik badik laki gelarkan aku 'sompek'..~sampai ati ko wahai abg2ku sekalian~ (--")

Masa kecik2 dulu mana la reti bab2 redha n terima ketentuan ni sume..apa yg aku igt..aku rasa rendah diri yg amat..~

Waktu skolah rendah aku suka perhatikan kwn2 aku yg berkulit cerah..bila waktu pj atau bersukan, kulit deorang pasti nampak kemerah2an gtu..comel betul..& bila deorang pakai baju & tudung, pakaila kaler ape pun, pasti ngam..~ Oh, jelez!

Masa skolah menengah lagi dasat..tiap2 hari balik skolah ikut jalan sawah padi..tiap2 hari berjemur..hangus!~

Bila masuk uni..da mula belajar pakai itu ini..( ckpla apa jenis jenama pencerah kulit..sume aku nak cuba!!) nasib kulit bukan jenis sensitip..n syukur ikut kulit mak yg x berjerawat..~

Bila da stat kije..boleyla try jenama mahal sket kan ( x sedar diri )..& apa yg paling penting..tiap2 hari dok lam aircond..kdg2 aircond kat office dah di-standardize-kan & x boleh diubah! sejuknya sampai tahap menggigil..oh, sgt aku x fhm..kenapa nak kene sejuk sgt..sampai nak buat kije pun tgn terketar2.. (--") ~

Dulu kononnya workhaholic..office tu ibarat rumah kedua..keluar belum terbit mentari..balik bulan da memunculkan diri~ aku mmg suka dok office lama2..org da balik aku x terus balik..sampai satu tahap ada membe tego.."weh, ko ni xde rumah ke??!!".. aku suka menyibukkan diri dengan keje utk lupakan mende2 lain yg x sepatutnya..~lagipun aku mmg lone ranger..oh, jgn ditanya apakah mende2 yg x sepatutnya tu ye~ hanya org mcm aku je fhm~

Tiga tahun aku kije swasta..kije lam office..kije yg x memerlukan aku ke hulu ke hilir..kije yg tiap2 hari dok lam aircond..kije yg teramat busy sampai x kenal mentari..( ok, itu cuma pengibaratan ye)..lama2 otomatically aku jadi cerah..cerahla sangat.. (--")..ok, betterla daripada dulu..nak putih melepak tu tunggu bulan jatuh ke riba pun blom tentu..yg tu ikut keturunan la kan~ tp lam family, aku anak tgh..tiga abg aku gelap belaka..n tiga adik aku cerah2 pula..agaknya anak tgh ni kompius x tau nak ikut yg mana..jd sedang2 aje la kan..hahah~(boley pulak mcm tu)..

Kesimpulannya, sila buat kesimpulan sendiri..boley gitu? =p

Kesimpulan aku, bila lahir kulit gelap..x semestinya sampai ke besar gelap..bg aku mende ni ikut persekitaran..~

Aku yakin pasti ada yg akan ckp..walo ape pun warna kulit kita..bersyukurlah & terimalah seadanya..iya betul..aku setuju..~ pilihla yg mana asalkan kita selesa & yakin dengan diri kita~ =)


79 orang ong gedek gedek~:

dill said... [Reply to comment]

Hitam-Hitam Si Tampuk Manggis, Sungguhpun Hitam Memang Manis

:)

walau bagaimanapun rupa kita, kita tetap sama. yang penting hati dan agama.

p/s: cik sal tak tgk muke saye mase kat ganu dulu. pergh! golap!

dill.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dill
err, x reti nak balas pantun..hehe~
iye..yg hitam kdg2 lebih manis~

hitam hitam manis~ ^^

chiLleD...!! said... [Reply to comment]

akak nampk cerah jer..hehe..adik kedua sya gelap..dy lain sikit

bunga said... [Reply to comment]

bunga keje dalam econ bertahun-tahun dan xkuar sangat pun xcerah2 g kulit ni..hehe..

ORLANDO AHMAD said... [Reply to comment]

sepupu Gua cakap kulit Gua serupa bangla...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@chiLleD...!!
cerah setelah cuba mcm2..haha~
walopun adik badik,kdg2 x sama kan~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@bunga
oh, selain faktor aircond..byk faktor lain yg jadi penyebab~ ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ORLANDO AHMAD
iyeke..meh nak tgk sikit bangla tahap mana =p

ORLANDO AHMAD said... [Reply to comment]

keh3... ade la. mana bleh main tunjuk je

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ORLANDO AHMAD
whahah..billion nye org ni..mane ley men tunjuk je kan~ =p

zati embong said... [Reply to comment]

jat rasa depends apa aktiviti kita buat,kalau cerah tp berjemur tgh pnas,mahu gelap jgak.hihi

~jat xsuka lelaki yg cerah2.haha.

sleeping_maniac90 said... [Reply to comment]

haha kt albh kurg la..
dlu kcik2 glap..
siap kne ejek 'anak keling'..
pastu pas abis mtrik bkurung dlm umah 3 bulan..
tibe2 leh jdi cerah skit.. hhahaahahah

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@zati embong
yep..betul tu..depends pada aktiviti~ ^^ hehe..tu la, tiap org punya taste tersendiri~ ;)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@sleeping_maniac90
ayat tu comey "tiba2 je boley jadi cerah skit"..hhahahah~

budakijaupendek said... [Reply to comment]

setuju..
ehh ebyonce pun tak secerah mana.
diva gituu..
tp tuan blog cerah je dimata sy =)

blog-tips-kurus said... [Reply to comment]

janji aku sihat, cukup sifat.. syukur ke hadrat Ilahi..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@budakijaupendek
Oh..setelah bertungkus lumus ber-experiment baru cerah ye..hehe

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@blog-tips-kurus
terbaek!~ ^^

khaifaiz said... [Reply to comment]

weiii... kulit aku sawo matang... Hari2 duk dekat aircond.. tapi tak cerah2 juga... tapi aku ok...hahaha

norh said... [Reply to comment]

janji hati cerah..ye tak.. :)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khaifaiz
hehehe..stay the way u r!~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@norh
iye..iye..hati juga mesti mau cerah~ =)

Pocket said... [Reply to comment]

bagi pocket,
kulit tu gelap ker puteh,
ikut melanin jgak,
ikut genetik jgak,

kalau kita itam,
kita buleh jer usahakan jd puteh,
tak salah kan.. yakin sikit dlm interview, yakin sikit nak approach customer. tu punca wit tu.

so kita kena pilih kot?
nak jadi itam ker puteh,
(Orang jepun lagi suka itam,
melayu suka puteh)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Pocket
a'ah, x salah kan pocket..sal lebih yakin bila berkulit cerah..masih teringat2 zaman skola dulu betapa rendah dirinya rasa..Oh, org Jepun suka itam eh..baru tao~ ^^

Mohd Izzar said... [Reply to comment]

cerah ke, gelap ke, putih ke, biru ke.
kita kn rakyat malaysia. hehe

taliff said... [Reply to comment]

Kih Kih kIh....anak tengah2 yang Kompius tak tahu nak ikut yang mana satu...hehehe...

Tapi, talif gembira dengan keadaan yang warna antara gelap dan cerah ni..

peliklah kalau kerja dekat tapak bina putih melepak, yer tak? hehehe

Iz.Eusof (Abg Stalker) said... [Reply to comment]

betul3..x semestinya comel dr kecik da bsr pun comel. :P

dhiera said... [Reply to comment]

sama lah. dulu masa kecik2 jeles tengok orang kulit yg cerah2 ni~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Mohd Izzar
hijau bleh? nak jadi incredible hulk~ hehe

*ya,idup 1 malaysia!~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@taliff
tu la..kecelaruan identiti anak tgh..hihi..

b happy for whoever u r as long as u confident with it~ =)

kalo keje dekat tapak bina boley putih melepak tu mmg special kes tu =p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Iz.Eusof (Abg Stalker)
kalo kecik comel besar pun comel mmg sgt beruntung kan bang~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dhiera
jelez kan~ huhu

ABU said... [Reply to comment]

ooo patutla aku pun dah cerah hahahahah..tpi kalau gi outstation kulit aku itam balik..tp lelaki tak kesah sgt..
kt tmpt keja aku ni bukn duk dlm airkon jak..kadang kena masuk coldroom -26dgree.. aku je ni yg tak blh nak cerah cerah hahahahaha

dwaty said... [Reply to comment]

samala... aku dulu pun masa kat kampung... gelap coz keja aku terdedah sangat dengan suasana panas... sekarg dah cerah kot... coz org kampung yang katala... bukan aku yang syok sendiri nak cerah... maybe coz duduk bawah aircond gak kot....

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ABU
iyela Abu..kalo laki mmg x kesah ngat..cool jek~ ^^

mak aih..kene masuk coldroom~grrr

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dwaty
penangan kije lam aircond~ ^^

wynn said... [Reply to comment]

eh. bukan ko hijaw ke? *ekekekeke*

Saiazuan said... [Reply to comment]

dlu agak complain psl warna kulit ni.. now dah xkesah.. brsyukur sbb ada kulit.. ada je orng yang xde kulit..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@wynn
eh, oh..tu la pasal..aku kan sal ijou..ngee~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Saiazuan
ya, bersyukur..itu yg sebetulnya~ ^^

eita said... [Reply to comment]

kulit hitam takpe..asal kan hati tak hitam..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@eita
=)

ekabukanmakcikkau. said... [Reply to comment]

series aku cakap aku tak suka laki kulit cerah sebab aku mesti akan rasa diaorang budak yang sumpah bajet hensengg dan layan org2 kaya je . erghhh nape ahh aku ni . kena mandrem dgn keling kot hahhaa

Waqheh said... [Reply to comment]

kalo ghupe itu maka sama lu dgn mikel jeksen yer..mikel pun masa lahir gelap tapi besar putih melepak..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ekabukanmakcikkau.
Oh, kdg2 ade gak rasa mcm tu..seolah2 ada sedikit persepsi..kan~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Waqheh
cek dak la camtu~ ;p
cek ori punya..xde bedah situ sini..haha~

z a z a said... [Reply to comment]

hey, akak x gelap ok?? saye di UK, waktu winter, mak aii putih gebu :P waktu summer, hbis sunburn. haha

ILA HonEyBuNNy said... [Reply to comment]

ila rasa kulit ila cm gelap dah skrg sebab ada kelas ptg2...hehe..

xpa.lama2 leh cerah balik kan...heheheh

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@z a z a
oh, zaman kecik n zaman skola akak mmg gelap.siyes!~
sejak kije baru cerah~ penangan pakai mcm2 product & kije lam aircond~ ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ILA HonEyBuNNy
iye iye..mesti cerah balik punye..no worries..hehe~ ;p

Tukang Karut said... [Reply to comment]

kulit aku hitam melekat... hoho...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Tukang Karut
xpe..itam melekat TK tetap ensem n segak bergaya~ ayat nak mintak banjer! =p

L said... [Reply to comment]

biasalah tuh... gelap cerah yg membezakannya imannya. hohoho


dah sembahyang belom??
http://lolz-l.blogspot.com/2011/09/6-jahanam-1.html

sifu im said... [Reply to comment]

akk dulu gelap ke??x caye la..hehe tngok tangan dulu..klu gelap,muka putih..mmg sah la pakai losyen..haha

khairul akmal bin azman said... [Reply to comment]

hitam2...manis ttp ada!

bloghok said... [Reply to comment]

hitam takpe asal manis ada...kifkifkif

TwIstiEs*meSti Mau* said... [Reply to comment]

hitam putih taik cicak....

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@L
err..gelap cerah yg membezakan iman? ke maksud kamu gelap cerah hati yg membezakan iman?~huhu

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@sifu im
Betul Im..siyes x tipu..akak x pakai losyen..akak pakai kosmetik pencerah kulit n pastu tiap2 ari dok lam aircond..hehe~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khairul akmal bin azman
hitam manis sedap dipandang~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@bloghok
iye..hitam manis ramai org suka~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@TwIstiEs*meSti Mau*
haha..taik cicak ye~ =p

Iwanski said... [Reply to comment]

gelap + cerah = tak tentu arah

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Iwanski
gelap > cerah = yakin dengan arah tuju~ ;p

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

wahhh...atok still x caya salijou dulu kulit longot.....sebab skg ni melepak putih....

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Suhami Ahmad
haha..xdela sampai putih melepak tok..tp lebih cerah dari dulu~ ^^

H.J said... [Reply to comment]

hoho..kena selalu dok dalam ekon la ni

hanaahmad said... [Reply to comment]

gua sejak lahir sampai sekarang memang berkulit hitam. paling confuse bila nenek gua cina tapi gua la satu2nya cucu dia yang hitam bebenor. abang gua pun putih melepak. lagi confuse bila mata gua bulat tak sepet. gua syak mak gua jumpa gua kat mana-mana, boleh jadi gua anak mami. tapi salah pulak, gua lebih ikut gen bapak gua dan atuk sebelah Kerinchi Indo sana. heh, gua dah biasa kena bahan dengan abg2 gua. tp gua chillex jah sebab gua memang suka kaler cmni. hihi

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@H.J
hehe..itu salah satu sebab antara byk2 penyebab~ ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@hanaahmad
Yah..stay the way u are as long as u r comfortable wit it~hoyeh =)

sy kene bahan sbb mata sepet..bab gelap tu deorang x ley nak kata apa sbb deorang pun gelap.. ;p

sy pun x tau mana dpt mata sepet ni..tanya mak ayah deorang ckp mmg xde keturunan cina..skrg ni bila cerah sikit ramai pulak ckp sy ni mcm awek cina..(--")

Oh..ade keturunan indo rupanya..patutla ayat2 Hana ada bunyi2 sana gitu~ ^^

Mrza said... [Reply to comment]

sedihnye aku kulit gelap. sure x laku pasni. huhu.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Mrza
eh eh..sape kata org kulit gelap x laku..kecantikan/keenseman tu subjektif~
lagipun : Beauty is in the eye of the beholder~ ;)

Izzaty Ishak said... [Reply to comment]

Oh Zaty gelap! Sekian.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Izzaty Ishak
xde salahnya gelap~ asalkan yakin pada diri~ =)

khairul akmal bin azman said... [Reply to comment]

yup3..jgn disangka luar hitam..dalam hati cerah2 dgn iman aw..sape taw!?

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khairul akmal bin azman
hehe..itu yg sume org mau~ ^^

a.samad jaafar said... [Reply to comment]

saya suka pada komen yg cukup 'berisi' SaL IjOu.. saya akan datang lagi untuk meneliti n3 yg ada di sini..barangkali byk yg dpt saya temui di sini..

akan saya follow di sini.. err..blog saya n3nya 80% ditulis dalam loghat perak yg piyo.. SaL IjOu akan bermasalah utk membaca dan memahaminya, maka bebas utk kembali follow atau tidak..saya tak kisah.. salam kenal ye..

a.samad jaafar said... [Reply to comment]

dulu datang sini tapi tak membaca n3 ini.. baru habis baca..

hitam tapi berseri lebih sedap dipandang berbanding wajah2 plastik yg selalu saya jumpa...

pasni nak try bedak sejuk la pulak hihihi..

psttt.. update la... nak citer baru.. boleh?

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@a.samad jaafar
bedak sejuk nnt bertompok2 pula jadinye..hehe~ ;p