Sunday, October 23, 2011

+++ MeLaNgKaH kE SaNa +++

x sangkanyehai da nak abes kpli..mcm baru lepas meredah hutan belantara..penuh duri..penuh 'binatang berbisa'..erk, ckp mcm da abes final exam la kan..hahah =p..wish me luck ye kwn2~ ^^

Minggu lepas ada taklimat..keluaran kpli dikatakan kurang memuaskan dari segi kualiti..tempoh kursus yg sgt terhad, padat, 'masak!"..selalu kene compare dgn pelajar pismp..deorang dikatakan sgt solid..~ Yup, mungkin kami kurang solid dari segi p&p..yg itu kami akan terus pelajari..bagi kami peluang utk buktikan kebolehan diri~ At least kami ada pengalaman lain bertahun2 di uni & pengalaman kerja mengenal manusia duniawi~

Isu lain;memandangkan kami akan mengajar sekolah rendah..akan wujudnya isu guru2 lama x berpuas hati dengan lepasan kpli..puncanya,lepasan kpli memegang tangga gaji yg lebih tinggi dari deorang yg dikatakan guru2 expert..tp apa salah kami..kami belajar bertahun2 di uni demi segulung ijazah..bukan dtg bergolek terus nak jd cenggini~ (--")

apa2pun..skrg aku mau pandang jauh ke depan..bersiap sedia dgn sebarang kemungkinan..& pastinya dengan senyuman~ Tangisan? ahah, siapala aku tanpa tangisan..tp tangisan yg membangkitkan kekuatan..~

78 orang ong gedek gedek~:

Saiazuan said... [Reply to comment]

papepun, gudluck :D

Ct Aja said... [Reply to comment]

alhamdulillah, akhirnya berjaya gak... bio la org nak kata apa pun, janji halal kan....hihiihhi

dill said... [Reply to comment]

memang rata2 sering dengar rungutan tentang guru kpli. walau bagaimanapun bukan semua anggap begitu.

ni semua gara2 kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

buktikan bahawa kita boleh buat kerja. kalau kite hanya goyang kaki & mengharapkan duit masuk setiap bulan, ia sia2 je.

tentang rungutan daripada orang lama, ia pasti ada. tapi setiap yang berlaku ada hikmahnya. mereka tidak sedar bahawa mereka jua punya peluang tersendiri. cuma mereka belum ketemu peluang itu.

ini peluang kita. cabaran kita. hasil titik peluh kita. bukan mudah nak capai semua ni. hargai. hayati. semoga ia memberi inspirasi.

wallau'alam.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Saiazuan
Mekasih Saiazuan!~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Ct Aja
Alhamdulillah..blom bejaya sepenuhnya..hampir berjaya..hehe.yep, pedulikan apa org nak kata~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dill
"hargai. hayati. semoga ia memberi inspirasi"
sgt suka kata2 ini..~
mekasih cik Dill..sentiasa ada bila sy memerlukan sokongan..syg selalu!~

budak kecik said... [Reply to comment]

yup. betul. kdg2 menangis bley bg kekuatan kpd kita. jgn dipendam sgt rasa sedih tu. kita ada tuhan, hanya Allah tmpt kita mengadu.

selamat mengajar sis~~ (^_~)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@budak kecik
mekasih budak kecik!~ ;p

Tukang Karut said... [Reply to comment]

hohoho... selamat mendidik anak bangsa... (wuaaaaaa... manisnya ayat aku...)

budak penjara said... [Reply to comment]

alah biasa la tu kak..skolah mane2 msti de yg x puas hti klu gaji kita besar dari dia..kt skolah sy cmtu..mentang2 kitorng muda dan gaji plak ijazah b'bndingn ngn gaji diorang diploma..lps tu mula wt fitnah ckp cikgu muda x wt keje..mmg sial org tu

Ayuni said... [Reply to comment]

cantik blog nie! cantik header!

Gen2Merah said... [Reply to comment]

iya saya setuju dengan Sal Ijou.. saya pun lepasan KPLI.. bila datang posting ke sekolah, macam2 lah guru2 lama yang songeh sana songeh sini.. semua jawatan nak serah sama kita.. takpa, hadapi saja sengan senyuman.. lama2 senyap lah tu.. kalau ada guru baru masuk, konfon dorg plak yang kena.. ehehe

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Tukang Karut
wah..tk kah yg berkata2 itu..cayalah!~ ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@budak penjara
itula dia..memana pun ada aje yg busuk hati kan~ (--")

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Gen2Merah
InsyaAllah akan kuatkan hati..sblm ni pun penah berhadapan ngn bermcm ragam manusia..~

Bro ahmad said... [Reply to comment]

semoga sukses apa bidang yang awak minat OK

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

mana2 pun pasti ada binatang berbisa tu =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Bro ahmad
wokkey,,mekasih Bro Ahmad!~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Suhami Ahmad
Betul tu tok,setuju bangat~ =)

dhiera said... [Reply to comment]

good luck untuk final exam..
kalau kpli dekat upsi saja kan?
makna ye, kite tinggal berdekatan aje la~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dhiera
eh, upsi tu universiti..kalo yg amek kpli dekat ipg ( institut perguruan guru ) & ada berpuluh2 institut perguruan guru serata malaysia~ huhu

ghostwriter said... [Reply to comment]

baguslah ade cabaran..hehee

IMANSHAH said... [Reply to comment]

segelintir je, tak semua guru2 lama macam tu..masuk dulu, berkenalan dan bermesraan..insyaAllah akan ada keseronokan

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ghostwriter
xde maknanya hidup kalo xde cabaran,kan~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@IMANSHAH
faham.InsyaAllah..smoga dipermudahkan~ =)

Papa Mifz said... [Reply to comment]

biaso la kdg2 yg dah otai2 sure teraso...abaikan je...kito buek kerjo kito dah...

El-Janna said... [Reply to comment]

best la bile dah habes pungut ilmu kan.. untung la... saya ni bile nak habes ni.. uwaaaaaaa:(

hadapi semua dengan senyuman.. kita semua boleh buat tu semua.. percayala:)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Papa Mifz
baek!~ akan diabaikan saja mereka2 yg seperti itu~ ^^

nelly said... [Reply to comment]

gud luck to u !!!
:)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@El-Janna
ouh..habis setakat ini..tp ilmu xkan penah abes dipungut..lagi2 bila jadi cikgu..huhu
yep..hadapi dgn senyuman..kite da penah lepas stage itu..skrg stage lain menunggu~ ^^

best of luck utk kamu!~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@nelly
mekasih Nelly~ =)

dwaty said... [Reply to comment]

akhirnya.... wish u gud luck... sal...

dapat sekolah rendah erk??? ermmmm ok la senang sikit nak ajar... ke sal harap dapat sekolah menengah???

Mohd Izzar said... [Reply to comment]

biar la apa org nk ckp..hhoho..
apa-apa pn gudluck..hohoh

delarocha said... [Reply to comment]

rezeki di mana mana...

eita said... [Reply to comment]

bukan setakat cikgu je...keje lain pun banyak yang tak puas hati pasal gaji...
makin tinggi makin tak puas hati...

ORLANDO AHMAD said... [Reply to comment]

rilek la, semua kerja mesti ade cabaran masing2. yg penting mental fizikal kite sentiasa ready utk semua cabaran...

gud luck cik keropi...

Gua percaya kamu boleh hadapi semua cabaran tu :)

kakak Gua dulu KPLD je, skang ni dah nak naik pegawai PPD. Yg penting kite kena buat sungguh2 semua tugasan dan tanggungjawab kite....

cayok3...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dwaty
mekasih Dwaty!~ ^^
eh, kpli mmg khusus utk sekola rendah..kite mmg suke skola rendah pun~ ;)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Mohd Izzar
Iye..betul tu.mekasih Izzar!~ ^^

a.samad jaafar said... [Reply to comment]

mungkin kalah dari segi PnP tetapi menang dgn ilmu..PnP dimantap oleh pengalaman..bukan oleh teori semata2.. err.. agak saya lah..!

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@delarocha
dengan izin Allah~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@eita
setuju..pernah berhadapan ngn sume tu~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ORLANDO AHMAD
Mekasih encek Lando!~ sgt hargai kata2 semangat itu!~ ^^

cayok!~ ;)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@a.samad jaafar
iye..setuju amat..pnp dimantap oleh pengalaman.. & ilmu~ ^^

hanaahmad said... [Reply to comment]

positif saja sal! insyaAllah aku doa segalanya mudah buat kau. :)

Gen2Merah said... [Reply to comment]

selamat pagiu cikgu.... semoga bergelar pendidik yang berdedikasi kelak.. hidup cikgu2 KPLI.. heee

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@hanaahmad
mekasih Hana chan.kamu buat aku lebih bersemangat!~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Gen2Merah
pagi cikgu!~
InsyaAllah..yep..hidup cikgu2 kpli!~
hehe

dhiera said... [Reply to comment]

ooo..yke? he.. tak tahu~

bunga said... [Reply to comment]

xpe..tapi betul kadang2 tangisan leh buat kita makin kuat..:)

bloghok said... [Reply to comment]

wah ayat kat bawah tuu...kifikfikf

Pocket said... [Reply to comment]

memang la cikgu cikgu lama bengkek,
nakwat camana, rezeki tu tuhan ygbagi, bukan kerajaan or big boss.
so diorang yg kena tahu :)

anyway, jadi cikgu yg baik lagi berhemah okeh:)

sleeping_maniac90 said... [Reply to comment]

gud luck tau kak..
jgn pdlikan kte2 org tuh..
huhuhu..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dhiera
aha, skrg da tau kan, hehe~ ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@bunga
iye..tangisan itu bisa melegakan~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@bloghok
hahah~ ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Pocket
Baek! Sal akan cuba sehabes daya~
mekasih Pocket!~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@sleeping_maniac90
wokkeh..mekasih hassy chan!~ ;p

ABU said... [Reply to comment]

tak pe la biarkan apa kata mereka.. yg pnting niat di hati.. slmt menjadi cikgu yg bagus ok..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ABU
yup yup..yg penting niat di hati..baek!~ akan aku cuba~ ^^

Gen2Merah said... [Reply to comment]

selamat malam plak ya cikgu.. ehehehe

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Gen2Merah
alamak..smlm tido awal..da pagi balik da.haha.samat pagi!~ ;p

khairul akmal bin azman said... [Reply to comment]

jadikan sbg cabaran yer

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khairul akmal bin azman
I will!~ ^^

ILA HonEyBuNNy said... [Reply to comment]

pernah dengar juga rungutan begitu....sabar ja la...biasa la...guru2 lama memang gitu kan..konon dah senior..;;hehe

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ILA HonEyBuNNy
iye..sabarkan ajo~ ^^

Daddylicious said... [Reply to comment]

semoga berjaya dengan ceria...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Daddylicious
mekasih Daddy!~ ^^

ghost writer said... [Reply to comment]

kenapa jugak kau mau menangis?

aku rasa impian kau sudah mula tercapai.cuma ada impian lain yang mengekorimu.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ghost writer
Pompuan kan x dpt dipisahkan dari tangisan..;p

ya..semakin dekat impian itu semakin jelas~ doakan aku eh,Ghost~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

mekasih kwn2!!..utk doa & sokongan!!.syg kamu sume!!~ ^^

Zul Fattah said... [Reply to comment]

lepas ni, dapat r jadi cikgu secara rasmi kan? haha... Tahniah kak..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Zul Fattah
mekasih Zul!~ InsyaAllah~ =)

teha said... [Reply to comment]

gud2 ! pndg ke dpn.. jgn sesekali pndang ke blkg sbb bkn nyee kite bole ubah blk ape yg dh jadik :)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@teha
yep yep..move forward!~ ^^
pandang ke belakang sekali sekala hanya utk amek iktibar~ =)

Pondok Usang said... [Reply to comment]

perjalanan masih jauh.. teruskan perjuanganmu...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Pondok Usang
akan kuteruskan~ ^^

Titisan Hujan said... [Reply to comment]

best la akak da nk hbs
tggl beberapa hari lg.
TH jugak la kna sbr mnunggu thn dpn
yehaaaaaa..akak gudluck!!!

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Titisan Hujan
ia..sgt x sangka da nak abes.Alhamdulillah~ ^^
gud luck utk kamu juga ya~ =)