Tuesday, October 18, 2011

+++ ImAnKu SeNiPiS KuLiT BaWaNg +++

Ada satu2 masa iman berada di tahap yg paling tinggi~Qiamullail, solat seawal waktu, Al Quran dibaca saban hari, bermcm2 doa meniti di bibir, sentiasa berfikiran positif..capai bahan bacaan ilmiah, hari dimulakan dgn penuh bersemangat..

Namun ada satu2 masa iman berada di tahap yg sangat2 kritikal~Al-Quran jarang bersentuh..solat sunat ntah ke mana..solat di akhir waktu..gelisah..sgt down..seolah2 aku diselimuti kelambu hitam & terkapai2 mencari suluhan cahaya..Astaghfirullahal'azim~

Saat yg paling aku khuatir...tergelincir dari tahap iman yg tinggi ke tahap yg sgt rendah..menanti saat utk 'bangkit'..bukan sesuatu yg mudah..~ tp bila mampu bangkit..seboleh daya cuba mempertahankan..

Kalau zaman uni dulu ada aja kwn yg mengajak ke usrah..ada aja kwn yg saling mengingatkan..tp skrg..aku sendirian bergelut menepis kejahatan dlm diri & kejahatan yg berada di sekeliling..

Ya Rabb..aku perlukan huluran TanganMu~ Sungguh!

Teringat satu perkongsian penuh makna seorang teman :

Biarlah byk kali tersungkur..bangkitlah kembali..
Allah akan menerima hambaNya..jgnlah malu kembali kepadaNya
Selangkah kita kepadaNya..seribu langkah Dia kembali
kepada kita..


Mujahadah itu payah kerana Syurga itu indah..
Jatuh itu pahit, nak bangkit itu perit..

Selagi dirimu ada kekuatan, bangkitlah..perlahan2..bertatihlah..berjalan..berlari & seandainya tersungkur..duduklah..bermuhasabahlah..krn Dia ingin kau belajar sesuatu..drpd tersungkurmu itu..

Semakin byk tersungkur..semakin byk kesan sungkuran..dan jika kau bangkit..kesan itu akan menjadi saksi mujahadahmu..yakinlah!..


~Dalam sekali makna lontaran katanya..

83 orang ong gedek gedek~:

Saiazuan said... [Reply to comment]

ya Allah, kuatkn iman ku dan iman sahabat2ku...

khaifaiz said... [Reply to comment]

sungguh bermakna kata perkongsian itu.. mendalam maksudnya untuk diinterpretasi

Waqheh said... [Reply to comment]

perhhhh doa hidayah utk ko dan umat seluruh alam..gua juga tercicir jauh dari nur ketaqwaan...resah geldah maya..alam meliputi segala hingga berlumut nur diinderaloka yg gua singgahi

Azroy Kassim said... [Reply to comment]

baa~ CAK!!

Your life is defined by its opportunities... even the ones you miss.

syahirooAhmad said... [Reply to comment]

indah betul kata2 ini.. :)

kadang2 entri peribadi boleh jUga mengingatkan kapada kita yang membaca ini.... Terima kasih.. ingat2 mengingati sesama kita itu perlu~

Tukang Karut said... [Reply to comment]

aku terkesima... hoho...

zati embong said... [Reply to comment]

indahnya kata2 2 sal.betul,kita xleh mengalah.

bobiedanbad said... [Reply to comment]

kuatkanlah iman ku ya Allah.

Qaseh dalia adelia said... [Reply to comment]

insyaAllah ..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ORLANDO AHMAD
Hye encek Lando..
iya..mau istiqamah itu payah amat rasanya..harus kental fight dgn diri~

*org itu da ok sket~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Saiazuan
maka kuaminkan doamu itu~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khaifaiz
sampai kini kata2 itu menjadi pengingat diri..cukup bermakna sekali~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Waqheh
aku suka olahan katamu ini~
iya..doa hidayah utk semua..mohon Allah tetapkan iman kita hendaknya~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Azroy Kassim
so true~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@syahirooAhmad
kata2 perkongsian itu cukup terkesan di hati,kan~

pentingnya kwn utk saling igt mengingati~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Tukang Karut
aku turut terkesima~ hoho

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@zati embong
Kata2 itu sal sentiasa semat dlm diri..~ indah sekali utk direnungi~

iya Jat..jgn penah mengalah~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@bobiedanbad
kuatkanlah jua imanku Ya Allah..kuatkan iman kami semua~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Qaseh dalia adelia
InsyaAllah~ =)

sleeping_maniac90 said... [Reply to comment]

perghhh ...
best entry akk y nih.. huhu insafff

ghost writer said... [Reply to comment]

kita bukan saja semakin dewasa,tapi kita juga diiringi oleh elemen lain dalam diri kita.antara kita mahu gunakan atau pun tidak.setiap satunya memperimbangkan unsur yang lain.kala kalah kita diimbangi oleh rasa ingin bangkit melawan.

kata-kata kawan kau sangat hebat,Sal.termotivate rasa diri.

ORLANDO AHMAD said... [Reply to comment]

keh3...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@sleeping_maniac90
mekasih ^^..peringatan utk diri sendiri & utk renungan bersama~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ghost writer
aku gembira bila kwn2 turut termotivate sama..~ =)

yah..byk elemen mempengaruhi segala tindakan & keputusan kita..mudah2an kita sentiasa berat kepada kebaikan~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ORLANDO AHMAD
err..~

eita said... [Reply to comment]

saling mengingati tu bagus sangat...
walaupun aku sendiri selalu je terbabas....

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@eita
aku pasti kita semua selalu terbabas..itu gunanya saling mengingati supaya kita tersedar kembali~ =)

Pondok Usang said... [Reply to comment]

seiringkan iman dan amal.. =)

Mohd Izzar said... [Reply to comment]

semoga sentiasa berada di jalan agama Nya.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Pondok Usang
ya..harus seiring keduanya~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Mohd Izzar
dengan izin Allah~ =)

khairul akmal bin azman said... [Reply to comment]

fuyoo..
cam ustazah pilihan da!

hehe..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@khairul akmal bin azman
err..ustazah pilihan..hehe..rasanya blom layak utk itu..~

budak penjara said... [Reply to comment]

akak jgn nakal2 tau..klu org ajak g usrah..g je..kang kena marah kt naqibah sudaa..hehe

Ct Aja said... [Reply to comment]

mendalam perkongsian ni, termenung seketika... terima kasih sbb menngingati...

ILA HonEyBuNNy said... [Reply to comment]

semoga kita kuat dan tabah menghadapinya...

bangun dan terus bangun...;)

hati2 dalam mnjaga iman kita.sntiasa upgrade iman...;)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@budak penjara
tp skrg da xde org nak ajak g usrah lagi da Im, huhu~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Ct Aja
turut termenung setiap kali baca kata2 perkongsian dari temanku itu..sgt mendalam maksudnya~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ILA HonEyBuNNy
yup..sentiasa upgrade iman~ =)

blog-tips-kurus said... [Reply to comment]

bila baca ni, terasa merujuk kepada diriku sendiri. huhu!

dwaty said... [Reply to comment]

betul tu sal... dulu... ada jer org yang ajak nak p surau... sekarang huh... kita yang kena ingat sendiri... tapi tu la manusia mudah lalai dan terikut2...
astaghafirullahulazim...

dill said... [Reply to comment]

tetapkan hati, lapangkan jiwa. sentiasa munajat kepadaNya. insyaallah selesa sahaja.

dill.

Bigdaddyz said... [Reply to comment]

redha dan juga tawakkal...

dhiera said... [Reply to comment]

allah itu maha pengampun~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@blog-tips-kurus
huhu~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dwaty
iye..mcm tu lah kita..(--")

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dill
InsyaAllah~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Bigdaddyz
iya..sentiasa redha & tawakkal~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@dhiera
walo kita sentiasa tersasar~

a.samad jaafar said... [Reply to comment]

kadang2 waktu2 sukar menyebabkan saya begitu intim pada-Nya..saya spt hamba yang hebat.. tetapi masih tetap enggan berada pada waktu2 sukar itu..seolah2 enggan intim dengan-Nya..insan itu memang aneh !

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@a.samad jaafar
ya..sememangnya insan itu aneh sekali~

Mr iz said... [Reply to comment]

terbaik kata kata tu.... berfikir dan merenung buat seketika..terima kasih cik sal... perkongsian yang penuh manfaat... he he he

cik pha said... [Reply to comment]

insyaAllah sis =) Allah sentiasa ada bersama hambaNYA.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Mr iz
terima kasih kembali.moga bermanfaat utk kita semua~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@cik pha
ya..sentiasa~ =)

teha said... [Reply to comment]

smoga iman kita semua bertambah dr mase ke mse :)

ORLANDO AHMAD said... [Reply to comment]

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda:
"Barangsiapa menginginkan soal-soal yang berhubungan dengan dunia, wajiblah ia memiliki ilmunya; dan barangsiapa yang ingin (selamat dan berbahagia) di akhirat, wajiblah ia mengetahui ilmunya pula; dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya, wajiblah ia memiliki ilmu kedua-duannya pula." (HR. Bukhari dan Muslim)

Iman ni bukan tengok pada kuantiti amal, tetapi tengok pada kualiti amal.

Sabda Rasulullah:
“Ilmu adalah pemimpin amal dan amal sebagai makmum”

Ilmu merupakan asas dalam memenuhi tugas sebagai khalifah Allah iaitu ibadat. Ibadat yang sempurna akan menjadi bekal yang terbaik di hari hisab kelak. Tetapi Ilmu perlu didahulukan dan kemudian diikuti dengan ibadat. Dalam menjalankan ibadat, seseorang perlu memahami dan mengetahui sebenar benar segala apa yang dilakukannya kerana ibadat tanpa ilmu akan rosak, tidak sempurna dan tidak akan diterima oleh Allah. Orang yang rajin menuntut ilmu dan beribadat akan lebih selamat daripada orang yang tidak sempat mendalami ilmu pengetahuan. Jika amal berbeza dengan ilmu ianya ditolak, jika dipersetujui dengan ilmu ia diterima. Ilmu sebagai neraca penimbang antara amalan yang baik dan amalan yang buruk.

Sabda Rasulullah:
“Sekali melihat wajah orang berilmu, adalah lebih aku suka daripada beribadat selama satu tahun, rajin berpuasa dan mendirikan sembahyang malam. Ini kerana, sudah tentu orang yang berilmu yang mahu mengerjakannya”

Iman yang sempurna datang dari ibadat yang ikhlas dan sempurna, ibadat yang ikhlas dan sempurna datang dari ilmu yang dipelajari...

jadi jangan berhenti mencari ilmu, setiap denyut nafas kite adalah satu pembelajaran


cayok3...

chiLleD...!! said... [Reply to comment]

yup..iman senipis kulit bawang..hati yang turun naik imannya..huhu

mr.syazwan said... [Reply to comment]

bukan macam kay

da mmg ustazah pilihan ni

hehe

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

InsyaAllah...selagi mana kita mengingatiNya, selagi itulah kita akan berada di landasanNya

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@teha
pasti itu yg kita semua mahukan~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ORLANDO AHMAD
waah..sgt panjang & bermanfaat..mekasih encek Orlando!sgt hargai~ ^^

tp da x dpt nak respond sama kamu..mana peginya blog?~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@chiLleD...!!
nampaknya gitulah..huhu

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@mr.syazwan
err..alamak..amiin..hehe~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Suhami Ahmad
InsyaAllah..smoga kita sentiasa di landasanNya~ =)

El-Janna said... [Reply to comment]

thanks kak^^ bergunanya entry ni pada saya

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@El-Janna
sesama..moga ia bermanfaat utk sume~ =)

Zul Fattah said... [Reply to comment]

Allah.. sungguh besaq cubaan Allah ni.. Imam kita umat akhir zaman.. banyak mana sangatlah?

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Zul Fattah
akhir zaman yg semakin menakutkan~

Lea Isnawi said... [Reply to comment]

iman manusia ade pasang surutnya

kena harus kuatkan iman kan

ABU said... [Reply to comment]

entry yg sngt bagus.. trkesima jap..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Lea Isnawi
yup..harus kuatkan iman!~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ABU
mekasih Abu..jgn terkesima lama2~ ;p

nelly said... [Reply to comment]

bersemangat nelly baca !!!
=)

Papa Mifz said... [Reply to comment]

harap kito semuo di tunjukan jalan yg benar...amin...

muhamad hanif said... [Reply to comment]

Err,

Aku lemah. um.

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@nelly
teruskan bersemangat!~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@Papa Mifz
amiin~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@muhamad hanif
Urm..aku pun~ (--")

∫êℳå ℋiℳå₩åℛï said... [Reply to comment]

sedang mencuba untuk bangkit
tapi kesakiyan akibat terjatuh membuatkan diri ini hanya menangis terduduk...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@∫êℳå ℋiℳå₩åℛï
menangislah sepuasnya..kerana menangis itu bisa membangkitkan kekuatan..tp jgn terduduk terlalu lama..bila kamu rasa sudah cukup gagah..bangkitlah~

ILA HonEyBuNNy said... [Reply to comment]

muhasabah diri baca entry neh.....

hati2 dalam mnjaga iman kan...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

@ILA HonEyBuNNy
iya..sama2 kita muhasabah~ =)