Wednesday, July 6, 2011

+++ TuNgUuUuUuu!!! +++

Encik Masa....tunguuuu!!!! Ko rasa dia akan tunggu?? harusla tidak..
Walopun dah diingatkan berkali2..manage ur time..manage ur time..
aku masih bergelut dengan masalah yg satu ini..

Pernah x korang rasa ada sesetengah org punya sgt byk masa & mampu siapkan kerja tepat pada waktunya..sdgkan ko berhempas pulas menyiapkan segala bahkan meminta alangkah bagusnya jika punya lebih dari 24 jam..(seperti diberi betis mahu pula paha )..

Kadang2 kita terfikir, bagaimana seorang emak mampu menyiapkan sarapan setiap pagi walaupun mereka bekerja..sedangkan ramai antara kita hanya mampu membeli di kedai cuma..mcmna sesetengah kwn kita mampu menyiapkan assignment lebih awal sedangkan kita bersengkang mata menyiapkan kerja yg due datenya esok saja..bagaimana pula ada sebilangan rakan sekerja mampu berhadapan dengan berbagai mcm kerja & mampu mengejar deadline tp kita punya deadline seperti x pernah nak 'dead'..kenapa kita ni asyik nampak busy sedangkan org lain sentiasa ada masa..

Aku suka kata2 ni :-

" It's not so much how busy you are, but why you are busy..
The bee is praised.. the mosquito is swatted "

Fikir2kan kata2 di atas ya~

Jadi apa yg perlu dibuat?

be smart about doing things!

Orang lain dpt 24 jam..kita pun sama~

Aku ada baca satu buku..memberi satu contoh yg aku kira agak menarik..

Contoh diberi; analogi permainan jigsaw puzzle..
Jika kita diminta menyiapkan satu permainan jigsaw puzzle..tanpa kita tahu gambaran awal tentang jigsaw puzzle tersebut..boleh x kita siapkan? mestilah boleh kan..cuma berapa lama masa akan kita ambil utk menyiapkannya..

Tp mcmna pula jika kita diberi satu jigsaw puzzle & dlm masa yg sama diberi gambaran awal tentang apa yg bakal kita siapkan..contohnya, sebuah rumah,..bukankah lebih mudah & cepat jika kita sudah punya gambaran tentang apa yg bakal kita siapkan di akhirnya..

Kesimpulannya, sesuatu kerja pasti lebih mudah jika kita sudah punya gambaran awal & panduan utk kita meneruskannya~

& apa yang penting..utamakan yang mana paling utama..& jgn sesekali pandang remeh masa & susah senangnya kerja yg diberikan..

Jika semua tu dapat diatasi..kita xkan lagi sebok mengejar En.Masa..bahkan boleh bergerak seiring sejalan bersama~ ^^

52 orang ong gedek gedek~:

taliff said... [Reply to comment]

I like This ---> gambaran kepada Jingsaw Puzzle....sebab sudah tahu apa objektif yang hendak dituju. senang untuk merangka strategi..Good info~~~ :P

Nasriq said... [Reply to comment]

aku ada masa lebih... nak beli? seminit 1000 jea... murahkan...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Taliff : Ya, suka juga dgn gambaran tu =)..bila sudah ada objektif..lebih mudah kita melangkah~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Nasriq : Alamak, kasi diskaun sket weh~

ghost writer said... [Reply to comment]

ada dua perkara yang menyentuh soal masa untuk orang yang sentiasa tidak kecukupan masa.pertama,sikap bertangguh..kerna bertangguh maka keje yang sepatutnya siap hari ini kena siapkan esok,mungkin lusa.sedang bagi yang tidak bertangguh,keje esok sudah boleh disiapkan.kedua,sikap malas.lebih memilih bersenang lenang terlebih dahulu dari membuat hal yang sepatutnya.

sleeping_maniac90 said... [Reply to comment]

sy ska men jigsaw puzzle ngee~~~

Scya Lollita said... [Reply to comment]

cik scya masih banyak masa .


tapi tak pasti ada banyak atau tidak masa saat kematian .

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Ghost Writer :-
Setuju dgn Ghost..kdg2 manusia terlalu mengambil mudah tentang banyak hal..tidak serius..dua perkara yg sgt perlu dielakkan~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Sleeping_maniac90 :-
Bagus2..game yg perlu byk pk =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Scya Lollita :-
Hargai masa terluang yg ada sebaiknya.pastinya akan ada satu ketika kita akan diuji dengan masa..pastikan kita bersedia bila tibanya saat itu~ =)

sifu im said... [Reply to comment]

masa tu kan ibarat pedang..so guna elok2.. klu tak guna elok2, dia akan pancung kita..hoho

Kapten Atok said... [Reply to comment]

"apa yg ptg... kerjasama"
ok merepek

dwaty said... [Reply to comment]

sekarang ni masa semakin cepat berlalu... so, kena mamfaatkan sebaik mungkin... dalam bab kerja plak.. kita kena bijak mengatur kerja... barula boleh siapkan kerja degn cepat...

btw.. nice info...

dill said... [Reply to comment]

manage your time wisely. bila praktikum, akan sibuk

dill.

Far8 budak baik said... [Reply to comment]

akak kebeyulan adik buat
entry pasal emak...
kesusahan ibu di pagi hari..
mmg susah..
kene buat macam2 grrrrr
touch gakk entry akak ni..
huh

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

sifu im :-
Kene 'pancung'~ err..mintak jauh..akan manfaatkan masa sebaiknya..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Kapten Atok :-
Eh,apa plak merepek Kapten..
"apa yg ptg... kerjasama"..bila bekerjasama..keje pun lagi cepat siap..bley jimat masa..ada kaitan gak tu ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Dwaty :-
Tq. ya, perlu manfaatkan masa sebaik mungkin~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Dill:-
Baik..akan cuba sehabis daya~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Far8 budak baik:-
Susahkan jadi seorang emak..akak ada baca entry Far8..mmg kalut kan..mesti pening kepala nak buat mcm2 tp dlm masa yg sama ada keseronokannya~ =)

ABU said... [Reply to comment]

sebab tu palning sngt penting :) kan kan..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Abu :-
Betul..betul..planning sgt penting =)

Mr iz said... [Reply to comment]

semakin meningkat umur semakin cepat rasa masa berlalu... dan mungkin kita hanya menunggu masa... eh ...perancangan dan aturan penting... mana masa aku pergi ni... hei masa tunggu kejap...he he he eh adala pulak macam tu... he he he he terima kasih berkongsi dengan en masa...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Mr Iz :-
hehehe..tu la pasal..ade pulak mcm tu ;p berbahasa dgn en masa sbg peringatan bersama~ =)

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

betul2....atok setuju sangat...kadang2 kualiti masa tu penting....bukan masalah tak cukup masa tapi masalah untuk menguruskan masa...atok setujun pasal gambaran awal tu..secara tak langsung kita dah ada view, n boleh siapkan dalam masa yang ditetapkan

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Suhami Ahmad :-
Betul tu tok, bukan masalah tak cukup masa tapi masalah untuk menguruskan masa..bukan sesuatu yg boleh diambil mudah..kelak merugikan diri sendiri je,kan~

KRL kaprileader said... [Reply to comment]

betul kata kata akak

Abang Stalker said... [Reply to comment]

abg nk pipi tp diberi mulut.cmne tu?whahahaha ;)) org lain ada 24jam sehr.tp abg cuma 20jam sehr.supaya abg lbh berusaha dan maju 4jam lbh awal dr org lain. ;)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

KRL kaprileader:-

=)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Abang Stalker:-
Erk..kalo yg tu no comment bang, haha ;p
Wah..hebat ah abang..boleh dijadikan role model ni~ =)

hamzah ian said... [Reply to comment]

suka entry ni..

Bigdaddyz said... [Reply to comment]

mmg peel manusia begitu...:)

cik rama-rama said... [Reply to comment]

dlu mse sekolah pergi kem motivasi, penceramah tu tnye, 24jam allah bg ckup tak..sume pakat ckp x ckup..so penceramah tu wat draft..berlebih2 masa yg kteorg ada..allah tu maha mengetahui stiap hambanya..kiter jer kena bijak..

tp sy ttp gagl juga lagi.. :(

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Hamzah Ian:-
Tq. sekadar peringatan bersama~ =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Bigdaddyz:-
Tu la kan Daddy..mmg peel manusia mcm tu..~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

cik rama-rama:-
Mari kita sama2 berusaha perbaiki diri~ =)

AkuMuzikFilem said... [Reply to comment]

true indeed. blog perempuan matang. like

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

AkuMuzikFilem:-
Terima kasih~ ^^

^baju kurung^ said... [Reply to comment]

sgt stuju..
tp bab msa ni, stu je tak suka-menunggu. very the buang msa kann

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

^baju kurung^:-
ya ya..menunggu mmg sgt leceh n buang masa..~

ïêmå å¢klê§ said... [Reply to comment]

bile isnin-jumaat masa berlalu sangat lambat..
tapi bile weekend macam xcukup je 24j 2..
hihi

Abang Stalker said... [Reply to comment]

role model x bole,role cake myb bole.hahahaha ;))

Qaseh dalia adelia said... [Reply to comment]

suka ayat itu ..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

ïêmå å¢klê§:-
hehe..betul..betul..~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Abang Stalker :-
Role cake..haha, ok gak tu bang.. ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Qaseh dalia adelia:-
Terima kasih..Qaseh~ =)

Far8 budak baik said... [Reply to comment]

akak thanks dtg blog..
hahahaha =p

Cik Wani said... [Reply to comment]

hye,,blogwlking here =)
btw jom komen link kt entry wani ni

http://akuazwani91.blogspot.com/2011/07/i-saya-bertudung-dan-saya-sangat-pretty.html

thx a lot =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Far8 budak baik:-
wEcOm~ tq utk kamu juga..=)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Cik Wani:-
Thanx singgah~

vampire's lovex said... [Reply to comment]

ha'ah kan,kalau ikot kan org lain ckup je dengan 24jam tu... tp kenapa tdak kita ??? hehe..

insaf suda.:)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

vampire's lovex:-
Sama2 insaf~ =)