Monday, July 18, 2011

+++ NexT sTaGe ~Part 2~ +++

Seminggu dah berlalu, Alhamdulillah ianya x seteruk yg aku sangka..

X kisahla org layan kita mcmne, sbg budak baru kenela senyum n bertegur sapa..nnt dikata pula sombong x reti nk bergaul mesra..

Apa yang mengejutkan aku, dari hari pertama hingga ke hujung minggu, lebih separuh cikgu mengatakan wajah aku mirip guru besar..(GB)

GPK Koko: “Sy td hairan kenapa GB bawak anak dia dtg sekolah..awak ni sebiji mcm GB tau”

Di kantin: Seorang cikgu menegur GB, “Eh, Puan, sy igtkan ni anak Puan”

Di bilik guru: “Dia ni muka mcm GB kita la”

Cikgu lain, “Ha, tu la dia, aku baru nak ckp tp aku ckp lam hati je td”

Di pejabat, “Awak ni ada mirip GB la”

& lagi aku terkesima bila beberapa org kakitangan pejabat ckp pulak muka aku ni mcm dia punya adik ipar n lagi sorang pula ckp aku ni mcm sepupu dia..mak aih..apekah..~

X terlepas jugak aku punya guru pembimbing, “Deorang dah pesan kat saya dah ni, mintak hati2 jadi cikgu pembimbing anak GB ni,haha..”

Aku : “Tu la Miss Jai, ramai sgt dah ni ckp muka sy ni mcm GB la, mcm sedara deorang la, mcm sepupu la..muka bersepah sangat la sy ni”

Miss Jai, “Ni bukan pelanduk dua serupa lagi dah..ni dah jadi pelanduk berupa2 dah ni”

Aduyai..~

Lam minggu yg sama, supervisor kami dtg utk sosial visit..aku, Che Ah, dua guru pebimbing kami, GB n GPK koko duduk bersama utk sesi pendek, penerangan berkaitan tugas/tgwjb kami sbg cikgu praktikal sepanjang tempoh 3 bulan di sekolah.

Supervisor, “Cikgu gunakanlah mereka ni..bukan maksud menganiaya, tp suruhla mereka buat apa sahaja yang melibatkan sekolah. Bila mereka dah masuk sekolah, mereka dah jadi sebahagian dari sekolah. Mereka perlu terlibat dengan semua aktiviti. Bg mereka tunjuk ajar. Kami sebenarnya nak perbetulkan balik persepsi sekolah tentang produk keluaran KPLI (Kursus Perguruan Lepasan Ijazah).ambilan KPLI sebelum ini sebenarnya tidak punya byk pendedahan, tempoh pembelajaran mereka sgt terhad..dah lama kami nak cuba ubah semua ni dan kami sudah diberi peluang, mulai tahun depan, tempoh pengajian KPLI akan dilanjutkan ke setahun setengah..mereka akan punya lebih banyak waktu, akan diberi lebih banyak pendedahan. Diharap cikgu2 semua dapat bg peluang kepada mereka berdua”..

GB: “Itulah, sebenarnya sy mmg ada satu persepsi tentang pelajar KPLI,rasa x yakin dengan kebolehan mereka”

~No wonderla GB sgt sarcastic,tp apa boleh kami buat kalau itu yg GB fikir..kami cuma mampu cuba yg terbaik..

Hujung minggu kami perlu terlibat dgn perkhemahan tahunan sekolah..perlu korbankan hujung minggu..~dah berkurun aku x tgk wayang sejak masuk KPLI..cuma sempat sekali hang out dgn kwn2 sekelas..bukan langsung xde masa..tp ntah kenapa aku malas..dah xde hati nak keluar tgk wayang..

Kdg2 GB turun padang pantau program.GB yg sebelum ni serius xde perasaan menegur kami dengan mesra..bertegur sapa bila terserempak di kantin dan di perkarangan sekolah..sejuknya hati bila begini~ ^^

Sepanjang program, aku perhatikan saja budak2 tu semua..sgt mengimbau kenangan zaman sekolah rendah..tiba2 aku nampak diri aku dalam kerumunan itu..aku dulu di sana..dan skrg aku di sini..sbg guru.~ Pelik betul perasaan ini..

Oh, ya, mereka ada amalkan budaya cium tgn sebelum balik sekolah..muncul satu perasaan yg sgt aneh..& pastinya terharu bila dikerumuni anak2 kecil berlari2 comel mencium tgn sebelum beredar meninggalkan kelas..~ ^^

Aku tahu bidang ini bukan semudah yg disangka..tp betul aku temui ‘ketenangan’ di dlmnya~

Nota Kaki: Kalau sebelum ini aku mampu ‘redah’ segala..kenapa tidak kali ini..~


48 orang ong gedek gedek~:

Tukang Karut said... [Reply to comment]

huhu... biasa la tu cikgu... sebelum ni kta belajar... ni tiba masanya kita pulak yang mengajar... bukannya kurang ajar... eh?

sleeping_maniac90 said... [Reply to comment]

chaiyok3.. cikgu hehehe

dwaty said... [Reply to comment]

wish u gud luck... yang cium tangan tu firstime dengar... selalunya cukup sekadar 'terima kasih cikgu'...

taliff said... [Reply to comment]

Wow, ada potensi menjadi Guru besar...hak hak hak...selamat berjaya dengan kerjaya anda sekali lagi....huhuhuhu

dill said... [Reply to comment]

tiada perkara mudah dlm dunia ni. bergantung pd kita bagaimana hendak menangani nya. perspektif kita tentang kehidupan.

chill yah.

dill.

ïêmå å¢klê§ said... [Reply to comment]

perghh...
jangan GB ad hati nak jadikan menantu dah la..
hihi....


bestnya layan budak janji jgn nakal2 sangat sudah la.

mykhalis said... [Reply to comment]

tarukla gambar GB..baru tau persamaannya

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

seronoknya....cita2 atok menjadi seorang guru...tapi apakan daya tak kesampaian...

zati embong said... [Reply to comment]

kalau org lain mampu buat,of course kita pun bleh!

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Tukang Karut:-
Kita ni dah kira terlebih diajar..bertanggungjwb mendidik budak2 zaman skrg yg kebanyakannya kurang ajar~ ;p

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Sleeping_maniac90:-
Chaiyok!~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Dwaty:-
Itule pasal..tp tu kalau waktu kelas terakhir..terkejut bila nak keluar kelas deorang sume bangun salam n cium tgn~ sgt terharu..

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Taliff:-
Hak..hak..amek aura GB~ ;p Tq Taliff~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

ïêmå å¢klê§:-
Kalau iye ape salahnya..hahaha~
yg darjah satu ekceli sgt2 nakal..degil..mmg susah nak control~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

mykhalis:-
Oh, blom ada gamba GB lam simpanan nak taruk~ huhu

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Dill:-
Yep..tiada perkara mudah lam dunia ni..tangani segala dgn tabah!Chill! ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Suhami Ahmad:-
Sy pulak bukan cita2 asal nak jadi guru..tp siapa sangka akhirnya ke arah ini juga~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Zati embong:-
Ya..kita pun pasti boleh!~ ^^

intan.maisarah said... [Reply to comment]

selamat pagi cikgu
saya harap cikgu senyum selalu

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Intan.maisarah:-
Selamat pagi.kamu pun sama ya Intan..senyum2 selalu~ =)

Mr iz said... [Reply to comment]

buat lah yang terbaik untuk mendapat yang terbaik.... bagus budaya cium tangan ni... berkat gitu... nak cium tangan juga lah...he he he he... boleh cikgu ye...he he he

ghost writer said... [Reply to comment]

tuh dah satu kelebihan untuk Sal.leh rapat2 dengan guru besar lepas nih.kuar minum sama.leh gak dapat point tinggi sikit sebagai orang baru kat situ kan...

Kapten Atok said... [Reply to comment]

bestnya dapat rasa memori lama di sekolah

khaifaiz said... [Reply to comment]

sebijik mcm GB... Jap lg ganti GB la tu

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Mr Iz:-
Hehe..boleh..Mr Iz boleh cium tgn cikgu Mr Iz ye..n pastikan cikgu tu cikgu lelaki..hehe ;p

Tu lah, dah jd budaya kat sini..rupanya bukan bila akhir waktu kelas je, waktu nak keluar rehat & nak keluar pergi pj pun deorang beratur n cium tgn.. =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Ghost Writer:-
Lebih kurang sambil menyelam minum air ye Ghost..hehe..xdela, jarang2 pun dpt peluang jumpa GB..busy orgnya..sekali sekala terserempak sempat lemparkan senyuman je..~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Kapten Atok:-
ya la kapten..best betul rasanya..rasa sayu hati pun ada..~

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Khaifaiz:-
Amiin..mudah2an masin mulut Khaifaiz~ ^^

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said... [Reply to comment]

selamat petang cikgu
cikgu nak rotan nanti saya belikan satu

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o:-
Selamat perang bro brutal..sy dah ada satu..boley jugak kalo nak bagi lagi satu..buat koleksi..haha~ ;p

Far8 budak baik said... [Reply to comment]

ade mirip GB ker...
atau nk jadi GB
ekekeke...
tu ar dulu time kci..
NF mmg amal kn..
cium pipi emak..
salam ayah
sebelum pi sekolah...
skrg tak dah..
nk balik u je
huh

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Far8 budak baik:-
Td sblm balik skola ada meeting..lagi sekali sume cikgu dok ckp2..depan GB lagi.."puan, ni ada anak puan kat sini"..sume usik2 n gelak2..aduh.

haha..mudah2an ada rezeki jadi GB suatu masa nnt ;p

oh, akak plak masa skola dulu x biasa, bila da besar ni baru amalkan cium n peluk mak, abah salam je..

ABU said... [Reply to comment]

tanggungjawab cikgu..huhu..besar sungguh..:D

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

ABU:
Huhu..ye..kdg2 rasa takut..takut x mampu nak galas tanggugjwb ni sebaiknya..mudah2an Allah permudahkan..~ Amiin..

FIFIEY LYCHEE MARATION said... [Reply to comment]

which school sis?
anyway, goodluck for the future ye:)
slm ziarah!

vampire's lovex said... [Reply to comment]

untunglah muka ala2 GB.. hehe senang org cam..

kan,kalau sebelom ni boleh takkan kali ni x boleh?? :)


chaiyok !!

Fyqa said... [Reply to comment]

xlma lgi msty jdi GB.

smua kte2 tu kan doa.. amin

;)

Bigdaddyz said... [Reply to comment]

permulaan mmg susahlah lama2 jadi mudah gak...

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

FIFIEY LYCHEE MARATION:-
Dekat sk wangsa maju seksyen 2~ ^^
Tq for the wish! =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

vampire's lovex:-
Tu la,free2 je femes kat skola tu =p
Haik, chaiyok! tq! =)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Fyqa:-
Amiin ya Rabbal'alamin...~ ^^

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Bigdaddyz:-
Ya daddy..memula mmg mcm tu kan..~

Kotak Mancis / S_Basri said... [Reply to comment]

biasa la tu... keja apa xsusah... sabar je la...

( jom klik )

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Kotak Mancis / S_Basri:-
ye..sabarkan ajo~ =)

ORLANDO AHMAD said... [Reply to comment]

kesayangan GB ke Lu ni? dulu gua punyer GB anak dara tak kawen2, ade sekali tu gua dapat bunga ros dari die...

gilak!!

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

ORLANDO AHMAD:-
xde maknanya kesayangan GB..x sampai sebulan pun praktikal..cuma bayangan GB ;P

Wah..haha..dah istimewa sgt da tu sampai dpt bunga ros =p

Abang Stalker said... [Reply to comment]

mke GB?hahaha..;)) bole jd ank angkt.kui3

berbakti dgn ikhlas ye sal..dpt keberkatan,pahala byk tau jd ckgu ni. :)

~SaL IjOu~ said... [Reply to comment]

Abang Stalker:-
Tu la, boley jadik anak angkat GB..kikii..

Ya, InsyaAllah bang..akan ikhlaskan hati seikhlasnya..moga Allah permudahkan.. =)